6 GOEDE REDENEN OM TE BEGINNEN MET YOGA

Yoga biedt vele mentale en fysieke voordelen, dit maakt het de ideale sport om te beoefenen in onze drukke en gestresste samenleving. De focus ligt op de houdingen en de ademhaling, waardoor het lichaam en geest samenvallen en tot rust komen.

Door regelmatig aan yoga te doen, zal je beter in je vel zitten, zowel lichamelijk als geestelijk! Hier volgen 6 goede redenen om te beginnen met yoga.

1. TIJD VOOR JEZELF EN TEVREDENHEID

Yoga is meer dan een sport, het is een moment waarbij het helemaal om jezelf draait. Een kleine pauze om helemaal tot rust te komen in de drukte van de dag. Elke vorm van yoga is erop gericht om het lichaam en de geest tot rust te brengen, en zo te komen tot meditatie. Het mediteren gebeurt vaak aan het einde van een sessie, onder verschillende vormen. Het doel van een yogales is niet om het tempo van een groep te volgen, maar om te leren je eigen tempo aan te nemen en hiermee je lichamelijke en mentale grenzen kennen en aanvaarden. Om je lichaam beter te leren kennen, moet je beginnen met je emoties te begrijpen en ze beter te kanaliseren. Aan yoga doen betekent tijd nemen voor jezelf.

Tevredenheid of santosha is het vermogen om een positieve instelling aan te nemen. Tijdens een yogasessie vertaalt tevredenheid zich concreet in de voldoening om verder te gaan, jezelf te overtreffen in een houding, vooruitgang te boeken en dit geluk bewust te beleven op het moment zelf. Door jezelf hierin te overtreffen, word je mentaal sterker en ben je in staat om beter om te gaan met moeilijkheden in het dagelijks leven.

2. EEN STRAKKER LICHAAM

Met yoga kweek je niet echt spieren, maar je werkt wel aan alle spieren van je lichaam en maakt ze sterker. Door verschillende soorten houdingen (asana´s) verstevig of verleng je je spieren. Voor elke spier bestaat er wel een aangepaste oefening. De brug bijvoorbeeld is perfect om te werken aan de dijen en bilspieren, met de boomhouding train je vooral de schuine buikspieren, en voor de kuiten, dijen en heupen is de krijgerhouding dan weer ideaal.

Als je begint, start dan met vrij eenvoudige basishoudingen. Heb je echter een specifiek probleem (rug, gewrichten), dan kan je je houdingen in functie daarvan kiezen. Hoe steviger je spieren, des te sterker ze zijn en des te soepeler je bent.

3. ONTWIKKEL JE FLEXIBILITEIT

Yoga is de ideale manier om aan je flexibiliteit te werken. De combinatie van een regelmatige beoefening van yoga, de herhaling van houdingen en focus op ademhaling verbetert je souplesse. Je hoeft dus niet soepel te zijn om te beginnen met yoga. Door juist te ademen, kalmeert en versoepelt je lichaam. Hiermee voorkom je een onaangenaam gevoel tijdens de rekoefeningen.

De souplesse die je krijgt door regelmatig aan yoga te doen verbetert je mobiliteit, geeft je spieren meer reikwijdte en zorgt ervoor dat je je alledaagse bewegingen vloeiender en vlotter uitvoert. De versoepeling van onze spieren en pezen beperkt ook het risico op blessures tijdens een training.

4. VERBETER JE ADEMHALING

Een van de belangrijkste elementen van yoga is de ademhaling, vaak in combinatie met houdingen. In het dagelijks leven gebruiken wij onze ademhalingscapaciteit niet genoeg. Yoga stelt ons in staat om op de ademhaling te concentreren en ons er vooral bewust van te zijn. Yogi-ademhalingstechnieken leiden tot een versterking van het cardiovasculaire systeem. De diepe ademhaling, de aaneenschakeling van houdingen en de ontspanning helpen ook om het hoofd leeg te maken. De zuurstofintensiteit door de ademhaling draagt daar sterk aan bij.

5. VERMINDEREN VAN STRESS

Een voordeel van de diepe ademhaling, is dat yoga de concentratie ontwikkelt en verbetert. Door je te concentreren op je ademhaling en balans, ga je je focussen op het heden en vergeet je even alles om je heen. Je neemt afstand van de dagelijkse sleur en komt los van je gepieker en zorgen, hiervoor in de plaats komt een gevoel van eindeloze ontspanning.

6 … MAAR ER ZIJN NOG MEER GEZONDHEIDSVOORDELEN:

• een betere houding

• vermindert pijn

• helpt bij de spijsvertering (torsiehoudingen)

• verstevigt je gewrichten

• Verminderd depressieve gevoelens
 

Yoga maakt je soepeler, verbetert de balans, geeft energie en is goed voor de gewrichten, wacht niet langer en ontdek deze sport bij Decathlon!

Yoga expert

Natasha

Yoga expert

Voor vragen staat Natasha uiteraard voor je klaar: natasha.vanneckkollarikova@decathlon.com 

Tips
Onderhoud yoga mat
Zweet, transport, stof, bacterieën, verschillende ondergronden... Een yogamat moet vaak veel doorstaan. We geven je een paar tips om het beste uit je yogamat te halen.
De yoga producten van Decathlon zijn ontworpen door users, voor users. Iedereen heeft andere wensen en daarom is het fijn dat er meerdere soorten yoga zijn die bij persoonlijke doelen van onze users aansluiten. Ons doel is om te voldoen aan de verschillende behoeften van yogi’s, van soft varianten zoals bijvoorbeelde Yin yoga tot dynamische varianten zoals de Ashtanga- en Vinyasa yoga.
Tips
Yoga biedt vele mentale en fysieke voordelen, dit maakt het de ideale sport om te beoefenen in onze drukke en gestresste samenleving. De focus ligt op de houdingen en de ademhaling, waardoor het lichaam en geest samenvallen en tot rust komen.
Tips
meditatie
Yoga is een discipline die lichaam en geest samenbrengt door houdingen te combineren met ademhalings-, concentratie- en relaxatieoefeningen. Kortom, een discipline met zowel fysieke als mentale voordelen.
Tips
Niet iedereen heeft dezelfde wensen en verlangens, en net daarom is yoga er in zo veel verschillende gedaantes. Wil jij meer weten over yoga?
NAAR BOVEN