Beginnen met hardlopen.

Hardlopen is een simpele en goedkope sport om mee te beginnen, je hebt maar een paar dingen nodig; een paar hardloopschoenen, een hardloopshirt en een hardloopbroek of sportbroek. Toch komt er meer bij kijken. Hier volgen een paar tips om te beginnen met hardlopen.

Ons eigen hardloopmerk

Kalenji is het eigen hardloopmerk van Decathlon en geeft je zoveel mogelijk tips om zo de hardloopsport nog toegankelijker te maken. 

Het is belangrijk om voorzichtig te beginnen met hardlopen, je zult minder blessures krijgen en dus langer met plezier blijven lopen! 

Het is nooit te laat om te beginnen met hardlopen, maar hou rekening met een aantal factoren.

Het maakt niet uit op welke leeftijd je begint met hardlopen, Maar zeker wanneer je op latere leeftijd begint met sporten, is het van belang om eerst een sportkeuring te doen bij een (sport)arts. Een sportkeuring is bedoeld om te komen tot een veilig en verantwoorde sportbeoefening. Tijdens een sportkeuring wordt er gekeken naar de fysieke gesteldheid van het hart, het vaatstelsel, de longen en de gewrichten.

Hoe kies ik een golfbal.jpg

Hardloopkleding en hardloopschoenen

Beginnen met hardlopen

Het belangrijkste wat je nodig hebt om te beginnen met hardlopen zijn goede hardloopschoenen. Goede hardloopschoenen hebben een goede demping waardoor de belasting van de gewrichten wordt verminderd. Hierdoor verkleint de kans op blessures. Hardloopschoenen gaan ongeveer 12  tot 18 maanden mee, ook wanneer ze nauwelijks gebruikt zijn. Wanneer u begint met hardlopen is het dus niet verstandig om de oude sportschoenen weer uit te kast te trekken.

Ook je hardloopkleding is een belangrijk onderdeel van je hardloop uitrusting. Echter, deze is minder bepalend voor je prestaties en zal ook geen serieuze invloed hebben op eventuele blessures. Goede hardloopkleding biedt meer comfort dan een katoenen T-shirt doordat het snel droogt en niet langs de huid schuurt. Kies kleding die past bij de (buiten)temperatuur en de intensiteit van de training. Wanneer je ’s avonds in het donker loopt, zorg dan dat je goed zichtbaar bent voor het verkeer door reflecterende elementen op de kleding of gebruik een run light voor extra zicht. Laat je in de winkel adviseren voor de juiste hardloopschoenen en hardloopkleding.

En goed trainingsprogramma

Het is belangrijk om het hardlopen rustig op te bouwen, hardlopen is erg belastend voor het lichaam. Begin de eerste weken met afwisselend joggen en wandelen om de conditie op te bouwen. Het plannen van je trainingen kan soms lastig zijn door tijdsgebrek of gebrek aan motivatie, probeer daarom zoveel mogelijk op vaste momenten te trainen. Vraag in de winkel om advies voor het beginnen met hardlopen. Tevens start er twee keer per jaar vanuit elke Decathlon winkel de Running Academy, dit is een gratis hardloopcursus van 12 weken waarin er een opbouw is van nul tot vijf kilometer.

Tips om blessures te voorkomen.

Beginnen met hardlopen

- Let er op dat het uithoudingsvermogen sneller toeneemt dan de belastbaarheid van de pezen, banden en kapsels, zo voorkom je blessures!
- Neem voldoende rust tussen de trainingen, Hoe beter je conditie, hoe sneller herstel van de trainingen. Wanneer je net begint met training neem dan één dag rust tussen de trainingen.
- Spierpijn mag, maar het moet drie dagen na de training wel weer duidelijk minder zijn.
- Goede voeding met veel eiwitten is belangrijk voor een goed herstel!
- Train met een hartslag meter om de intensiteit van de training te bepalen
- Zorg voor variatie in de trainingen, loop bijvoorbeeld eens op een andere ondergrond
- Loop in je eigen tempo.
- Als aller belangrijkste: luister naar je lichaam! Wanneer de pijn na een training aanhoudt is het verstandig om een fysiotherapeut of huisarts te raadplegen.

NAAR BOVEN