BEGINNEN MET RACEFIETSEN

Heb je net een nieuwe racefiets gekocht? Dan zijn hier alvast een paar tips om vanaf de eerste seconde optimaal te genieten op twee wielen én snel beter te presteren.

Let op, doe niet zomaar wat als je begint, anders raak je deze sport al snel beu omdat je net ietsje te voortvarend bent geweest.

Als je profrenners bezig ziet op tv ziet het er allemaal gemakkelijk uit, zelfs op stevige cols...maar als beginner is dat toch even anders.

Zorg dat je gezond aan de start verschijnt, raadpleeg eventueel een arts

Bij racefietsen, net zoals bij elke andere sport, geldt dat wanneer je niet sportief bent, je het beste even je huisarts kunt raadplegen voordat je gaat beginnen. 

Er zijn inspanningstesten die kunnen aantonen of je wel of niet fit bent. Als wielrenner moet je hart soms stevig pompen, dus het is erg belangrijk dat je verantwoordelijk aan deze sport begint. 

DRAAG ALTIJD EEN HELM

Beginnen met wielrennen

Het is misschien niet verplicht, maar je draagt toch best een helm voor je veiligheid.

De fietshelmen van tegenwoordig zijn er enorm op vooruit gegaan. Ze zijn tegelijk comfortabel en perfect verlucht. Een val is zo gebeurd, zeker als beginner, en het zou jammer zijn om een ernstig letsel op te lopen terwijl je al voor minder dan 60 euro je hoofd beschermt.

MIJD HET GROTE VERZET

Het is volstrekt nutteloos om meteen je ketting op het buitenblad te gooien en fietsers te proberen volgen die beter getraind zijn dan jij.

Op een zware versnelling ga je inderdaad even snel, maar lang duurt dat meestal niet als beginner.

Je kunt je benen beter wat sneller laten ronddraaien, zodat je hartslag niet meteen omhoog schiet. Als je geen hartslagmeter draagt, dan baseer je je best op je ademhaling. Je moet een praatje kunnen maken terwijl je trapt, zonder buiten adem te raken.

Zo weet je dat je niet te snel rijdt en goed aan je conditie werkt. Dit is de juiste intensiteit waarbij je hart sterker wordt en waarbij je geleidelijk aan langere ritten kunt rijden.

 

BOUW DE AFSTAND GELEIDELIJK OP

Voor de afstand is het net hetzelfde: je bouwt die best geleidelijk op, start niet meteen met ritten van 60 kilometer of meer. Waarschijnlijk zul je het laatste stuk enorm afzien.

Voor je eerste ritjes volstaat een uur à anderhalf uur. En als je je goed voelt, kan je er elke week een half uurtje bijdoen.

BLIJF VOLDOENDE DRINKEN

Drinken op de racefiets

Drinken op de fiets is een must...bij warm weer zeker, maar ook als het wat frisser is. Let er dus op dat je regelmatig (om de 10 minuten) twee slokjes water drinkt, en wacht niet tot je dorst krijgt. Als je je toch dorstig voelt, is het vaak te laat en ben je al van je kracht aan het inboeten.

Voor korte ritten volstaat wat water. Op tochten van meer dan 2 uur of bij warm weer is het geen slecht plan om wat sportdrank of siroop in je bidons te gieten.

De vaste voeding dan. Eet droge vruchten of graanrepen bij ritten vanaf 2 uur, zo houd je de man met de hamer weg. Wacht vooral niet tot je honger hebt om te eten.

HOE KUN JE HET BESTE KLIMMEN?

Voor je je waagt aan een Alpen- of een Pyreneeëncol heb je hopelijk al eens wat hellingen in de buurt gedaan.

Nog meer dan anders moet je in een beklimming je inspanning goed doseren en je snelheid vooral niet afstemmen op fietsers die beter getraind zijn dan jij. Je vertrekt beter rustig, zodat je je snelheid langer kunt aanhouden. En dan kan je op het einde nog altijd wat versnellen, in de plaats van voortvarend te beginnen en in het midden van een col helemaal te parkeren.

NAAR BOVEN