WAT HEB JE NODIG TIJDENS MOUNTAINBIKEN?

Als je nog maar net begonnen bent met mountainbiken, komt één vraag vaak terug voor je vertrekt: wat neem ik mee tijdens mijn MTB rit?

Welk materiaal heb je nodig voor een reparatie? Welke beschermers heb je nodig om je veiligheid te verzekeren? Wat moet je eten om een suikerdipje te vermijden? Het lijstje met spullen die je best meeneemt kan al snel uitgroeien tot een heuse waslijst.

Om je te helpen de juiste keuzes te maken zodat je je niet moeten overladen op de fiets, stelden we speciaal voor jou een checklist op met dingen die je zeker bij je moet hebben op de mountainbike.

Onmisbare mountainbike materialen

Of je terreinfiets nu gloednieuw is en goed onderhouden of al wat langer meegaat, een materiaalbreuk is altijd mogelijk. Je zoekt immers lastig terrein op, bezaaid met stenen, naalden en wortels die een lek of kettingbreuk veroorzaken voor je er erg in hebt.

Om je ritten onbezorgd af te werken, neem je best wat onmisbaar reparatiemateriaal mee. Dit zijn de dingen die je zeker bij je moet hebben:

een handpomp: om je banden bij te pompen en je ritje onbezorgd af te werken. Bovendien is een band op de juiste druk jouw garantie van een comfortabelere tocht, je zal obstakels op je traject immers gemakkelijker nemen.

een reservebinnenband: een lekke band tijdens het mountainbiken, het valt vaak voor, vaak omdat de binnenband gekneld raakt (een zogeheten 'snakebite' of stootlek). Om het lek te repareren is het vaak het beste idee om je binnenband te vervangen, daarom heb je er best altijd eentje bij de hand.

een reparatiesetje: met bandenlichters, bandenplakkers, lijm en een krabbertje, om je uit de nood te helpen bij een lekke binnenband. Met uitzondering van de bandenlichters, die je echt nodig hebt om je binnenband te vervangen, zijn alle andere items vrijblijvend als je een reservebinnenband bij hebt.

een multitool: om hier en daar een kleine aanpassing te doen aan de afstellingen van je fiets. Dit lichte en multifunctionele stuk gereedschap is onmisbaar om die typische kleine ontregelingen tijdens je ritten te verhelpen.

een kettingpons en snelschakels: wanneer je valt of achter een boomwortel blijft haken, kan je ketting beschadigd raken of zelfs in twee zijn. Met een kettingpons repareer je ze probleemloos, zodat je onbekommerd huiswaarts kunt.

JE UITRUSTING ALS MOUNTAINBIKER

mountainbiken in het tussenseizoen

Om optimaal en veilig te genieten van je ritten, zijn 3 zaken belangrijk: je comfort, je veiligheid en drank & voeding.

COMFORT

• fietsbroekje/ondershort: bij lange ritten is een fietsbroekje of ondershort met zeem geen overbodige luxe. De verschillende schuimdichtheden van het zeem verlichten de pijn die veroorzaakt wordt door het schuren en schokken van je zadel.

• handschoenen: handschoenen vangen de schokken en trillingen op. Bovendien is het niet ondenkbaar dat je van je stuur schuift omdat je handen nat worden van het zweet. Kortom, met handschoenen ben je zeker van een stevige greep op het stuur van je MTB.

VEILIGHEID

• Een helm: je eerste redder bij een val. Check voor elke rit even of je helm wel mooi aansluit op je hoofd.

• Een fietsbril: naast zijn polariserende eigenschappen, is een fietsbril op de mountainbike extra nuttig om rondvliegende projectielen (steentjes, modder, insecten) uit je ogen te houden.

• Handschoenen: net zoals een bril beschermen handschoenen je tegen laaghangende takken, die je handen kunnen krassen.

• GSM of smartphone: voor je op een lange rit vertrekt, licht je best een vriend of familielid in; check ook even of je telefoon wel helemaal is opgeladen. Zo kan je bij pech heel gemakkelijk iemand vragen om je te depanneren of naar huis te brengen.

• Een eerstehulpsetje: waterdichte pleisters, ontsmettingsmiddel...

 

ETEN EN DRINKEN

Om voldoende energie te produceren om een inspanning te leveren, moet je regelmatig eten en drinken:

• Bidon / drinkrugzak: een bidon is handig, omdat hij licht is en op je fiets past met bidonhouder. Het lastige is dat fietsbidons maar een beperkt volume hebben, niet echt handig voor lange ritten dus. Drinkrugzakken bieden meer volume (tussen 1 en 3 liter) en hebben daarnaast het voordeel dat je er ook de andere spullen van je checklist in kwijt kan!

• Voeding: graanrepen en energiegels zitten boordevol energie en passen moeiteloos in je rugzak.

Nu ben je echt klaar voor je MTB-rit. Aarzel niet om je eigen ervaringen en anekdotes met ons te delen.

NAAR BOVEN