Blijf gezond door te wandelen

Wandelen brengt vele voordelen met zich mee. Het is een toegankelijke sport waar iedereen aan mee kan doen. Wandelen heeft op zowel je mentale als je lichamelijke gesteldheid een positieve werking. Maar daarbij is het wel belangrijk om je gezondheid en die van anderen niet in gevaar te brengen, en om verspreiding van het Coronavirus te voorkomen.

Alleen wandelen

Ga alleen op pad en houd afstand!

Het is belangrijk om in deze tijden de richtlijnen van het RIVM aan te houden. Je mag nog steeds wandelen, maar je moet wel rekening houden met een aantal dingen. Ga bijvoorbeeld wandelen in gebieden en op tijdstippen wanneer het niet druk is. Wanneer je iemand tegenkomt houd dan 1,5 meter afstand. Als je griepachtige verschijnselen hebt, blijf dan vooral binnen totdat je je weer helemaal beter voelt.

Alleen wandelen

Wandelen, een toegankelijke sport

Wandelen is een toegankelijke sport, iedereen kan er mee beginnen. Door te wandelen bouw je  geleidelijk je conditie op. Wanneer je nog geen conditie hebt, kan je het beste 2x in de week 30 minuten lopen op vlakke ondergronden. Zo bouw je langzaam de duur van de wandeling op.

Wat wandelen nog meer toegankelijk maakt, is dat er bij deze sport weinig blessures voorkomen. Het is dan wel belangrijk dat je een normaal tempo aanhoudt en goede wandelschoenen draagt. 

Wat is er zo gezond aan wandelen?

Door het Coronavirus zitten veel mensen thuis en wordt er aangeraden om zoveel mogelijk binnen te blijven. Ga je af en toe naar buiten om te wandelen en een frisse neus te halen dan zijn dit de voordelen die wandelen met zich meebrengt.

 

Tijdens het wandelen kom je tot rust en word je weer blij

Bij andere sporten gaat het vooral om het presteren en winnen. Bij wandelen is dit totaal niet aan de orde. Wandelen vertraagt en onthaast mensen juist. Zo vermindert wandelen stress en daarbij zorgt wandelen ervoor dat je een beter humeur krijgt. Dit komt doordat tijdens het wandelen serotonine wordt aangemaakt. Deze stof wordt gemaakt als je in beweging bent en hierdoor voel ga je je blijer en gelukkiger voelen.

 

Beter slapen!

Slaap je slecht, dan is wandelen misschien wel de oplossing. Door veel te wandelen word je dag- en nachtritme meer gestimuleerd. Het lichaam kan makkelijker moe worden en aanvoelen wanneer het donker wordt. Doordat je minder gestresst wordt van wandelen, ga je met een tevreden gevoel naar bed. 

 

Wandelen is goed voor de weerstand

Regelmatig wandelen zorgt ervoor dat je weerstand beter wordt. Hierdoor wordt je bijvoorbeeld minder vatbaar voor griep. Daarnaast heeft wandelen nog vele andere voordelen. Zo verbetert wandelen bijvoorbeeld de conditie van de hart- en bloedvaten. 

 

NAAR BOVEN