BOKSEN: MIJN PERSOONLIJK VERHAAL INTERVIEW MET EEN OUTSHOCK-AMBASSADRICE

Ontdek het verhaal en de tips van Camille, Outshock-ambassadrice en gewezen Franse bokskampioene!

Camille_outshock_brand_intervieuw
number_1

BESTE CAMILLE, KAN JE ONS EERST IETS VERTELLEN OVER JEZELF EN HOE JE ERTOE GEKOMEN BENT OM TE GAAN BOKSEN? 

Het is allemaal begonnen toen ik 4 jaar oud was. Ik woonde in een klein dorpje met minder dan 2000 inwoners en waar er niet zoveel keuze aan sportclubs was. Mijn 2 jaar oudere broer deed aan Frans boksen. Ik zag hoe hij steeds met medailles en bekers naar huis kwam. Hoe meer dat gebeurde, hoe meer ik mijn moeder smeekte om ook te mogen boksen. Mijn moeder wilde liever dat ik zou gaan dansen, maar ik wilde niet luisteren. Ik wilde medailles winnen, net zoals mijn broer!

Ik heb nog geduld moeten hebben tot ik 5 jaar was om eraan te kunnen beginnen. Frans boksen is dan al snel MIJN sport geworden. Ik heb nooit de nood gevoeld om iets anders te gaan doen. Op recreatief niveau vond ik het al erg leuk omdat ik het samen met mijn klasgenoten kon doen, maar toen ik vanaf de leeftijd van 6 jaar met competitie begon, sloeg de vonk helemaal over! Ik maakte al snel vooruitgang en begon elke wedstrijd te winnen. Er wordt gezegd dat overwinnen doet overwinnen, en dat was voor mij zeker het geval. Op 14-jarige leeftijd werd ik Frans vicekampioene in mijn leeftijdscategorie en op 18-jarige leeftijd werd ik Frans kampioene bij de junioren.

Op 19 jaar ben ik naar de sportschool gegaan. Helaas ben ik er een jaar tussenuit geweest wegens een blessure aan mijn kruisbanden, maar dankzij het competitiebeest in mezelf is het nooit bij me opgekomen om ermee te stoppen. Ik heb me niet laten kennen en dankzij mijn wilskracht en mijn harde werk haalde ik opnieuw het podium als Frans vicekampioene.

Ik heb de topsport losgelaten toen ik begon met werken, omdat je op dat niveau zeer regelmatig moet kunnen trainen, dat wil zeggen 2 keer per dag. Maar omdat het boksen mij zo nauw aan het hart lag, was het een logische stap voor mij om het aan anderen te leren.

number_2

WAT HEEFT HET FRANS BOKSEN JE BIJGEBRACHT IN JE DAGELIJKSE LEVEN?

Ik zou zeggen dat het me een flinke dosis doorzettingsvermogen heeft bijgebracht. Dankzij het boksen ben ik een echte vechter, beschik ik over een sterke competitiegeest en laat ik de moed nooit zakken. Deze sport heeft me geholpen om te groeien en heeft mijn pubertijd gemakkelijker gemaakt. Het heeft me vooral geholpen om terug te komen na mijn blessure en mezelf ambitieuze doelstellingen op te leggen. Boksen helpt me ook in het dagelijkse leven. Je bepaalt steeds zelf hoe je omgaat met een moeilijke situatie of een obstakel. Zelf kies ik er altijd voor om niet op te geven en voor de overwinning te gaan. Dit allemaal dankzij het boksen.

Camille_outshock_brand_intervieuw
number_3

HOE BEREIDDE JE JEZELF VOOR OP JE WEDSTRIJDEN?

Voor een wedstrijd vormt het mentale aspect een van de belangrijkste factoren. Zoals ik al zei ben ik altijd een echt competitiebeest geweest. Als je voor een overwinning vecht, is het mentale aspect echt van doorslaggevend belang. Je moet goed in je vel zitten, vertrouwen hebben, bereid zijn om alles te geven en om je grenzen te verleggen. Ik ging iedere keer weer op in mijn bubbel. Uiteraard moet je fysiek goed voorbereid zijn, maar zonder een mentale voorbereiding kan je niet voor de overwinning gaan. Toegegeven, ik heb ook zo mijn eigen rituelen. Zo moest ik voor elke wedstrijd nieuwe sokken dragen en droeg ik steeds mijn gelukssweater!

Je moet natuurlijk ook op fysiek vlak top zijn om je tijdens een kamp te kunnen onderscheiden. Zoals ik al zei, trainde ik elke dag. Toen ik op internaat zat, waren we met een tiental meisjes en ondersteunden we elkaar ook. 's Ochtends deden we aan spiertraining, omdat je al je spieren nodig hebt tijdens een kamp. Daarna deden we intervaltraining om onze hartslag te verbeteren. Dit betekent dat we vrij intensieve fysieke inspanningen afwisselden met herstelfases. 's Avonds deden we dan aan sparring om net zoals in de praktijk tegen een echte tegenstander te kunnen oefenen.

Je moet ook op je gewicht letten om in een bepaalde categorie te kunnen blijven. Ik wilde steeds onder een bepaald gewicht blijven om in mijn categorie te vechten. Tijdens het boksen transpireer je gemakkelijk, wat helpt om gewicht te verliezen, maar toch is het HEEL belangrijk dat je op de juiste manier eet en drinkt. Je moet voldoende calorieën en de juiste voedingsstoffen opnemen om de nodige energie te krijgen om goed te kunnen boksen, maar tegelijkertijd moet je erover waken dat je in dezelfde gewichtscategorie blijft. Aangezien ik zelf diëtiste ben, weet ik dat het altijd handig kan zijn om de raad te vragen van een professionele sportvoedingsdeskundige.  

number_4

EN NU GEEF JE DUS LES. KAN JE ONS DAAR IETS MEER OVER VERTELLEN?

Ik geef al 7 jaar les nu. Gemiddeld geef ik 4 lessen per week, telkens aan een twintigtal personen. De leeftijd varieert van 6 jaar tot meer dan 50 jaar. Ik vind het fantastisch om mijn passie te kunnen delen en te zien hoe mensen vooruitgaan, groeien en hun grenzen verleggen onder mijn begeleiding. Elke les gaat te snel voorbij en nadien voel ik me steeds supergoed. Als je iets met passie doet, heb je geen aandacht voor de tijd.

Door les te geven vind ik het ook gemakkelijker om de dingen los te laten. Zelf had ik er moeite mee om een nederlaag te aanvaarden, maar het is belangrijk om te relativeren, zeker voor kinderen. Je kan niet altijd winnen. Je moet ook kúnnen winnen, omdat je van elke nederlaag iets leert en op die manier vooruitgang boekt. Vooral voor een wedstrijd probeer ik hen te helpen om de negatieve stress te verdrijven en te relativeren. Het is normaal dat je stress hebt, maar als je jezelf te veel druk oplegt, lijden je prestaties eronder. Het allerbelangrijkste is dat je jezelf iedere keer opnieuw volledig geeft. Op deze manier leer je, ga je vooruit en word je beter. 

Camille_outshock_brand_intervieuw
number_5

WELK ADVIES ZOU JE GEVEN AAN IEMAND DIE WIL STARTEN MET COMPETITIEBOKSEN?

Eerst en vooral, het allerbelangrijkste is dat je er plezier aan beleeft! Dat is essentieel om goed te kunnen presteren. En zoals ik al zei: er elke keer opnieuw volledig voor gaan. Of je nu wint of verliest, je hebt dan het beste van jezelf gegeven en dan kan je tevreden zijn over je prestaties. Leer van je fouten en bouw verder op wat je goed doet. Zo word je steeds beter.

Voor wie nog twijfelt, uit angst om klappen te incasseren: weet dat je kan kiezen aan welk type sparringboksen je wilt doen. In het touch sparring ("assaut" in het Franse boksen) mag je niet echt slaan, maar je tegenstander enkel raken. Als je wel slaat, word je hiervoor gestraft. Je bent dus niet verplicht om echt te vechten. Je volgt gewoon je eigen voorkeur.

En tot slot moet je regelmatig trainen. Een goede voorbereiding is al het halve werk, zoals wel eens gezegd wordt! Hoe meer je traint, hoe meer fouten je verbetert en hoe meer je je sterke punten versterkt. Zo ontwikkel je goede reflexen en volgen je acties elkaar goed op. Je komt er niet onderuit. Je moet ervoor werken, maar nogmaals, het is ook belangrijk dat je er zoveel mogelijk plezier aan beleeft!

Bedankt Camille! Je straalt echt de passie voor je sport uit. Jouw verhaal komt perfect overeen met onze OUTSHOCK-slogan: Fight Your Limits!

NAAR BOVEN