CROSSTRAINING: WAAR GA JE DIT DOEN?

Lijkt crosstraining je leuk, en wil je hier zelf ook wel eens aan beginnen? Dan ben je aan het juiste adres! En in de plaats van direct jezelf te overtreffen, waarom niet eerst even beginnen met je deur uit te stappen? Lijkt je dat wel wat? Thuis, op je eigen tempo, of in een crosstraining centrum begeleid door coaches en in het gezelschap van anderen ... we zetten alle tips en tricks op een rijtje.

nummer-1

THUIS AAN CROSSTRAINING DOEN, KAN DAT?

Net zoals voor een goede crosstraining-WOD begin je met een goede warming up, om vervolgens de intensiteit op te voeren. Laten we even kijken waarom thuis trainen zo voordelig kan zijn.

Crosstraining tips
Jezelf overtreffen ... gewoon thuis

Gemakkelijk, dacht je? Er zijn een aantal nadelen aan thuis trainen. Één van de nadelen van thuis trainen is ... dat je thuis traint. De begeleiding van een crosstraining-coach kan wonderen doen. Het juiste gewicht, de juiste techniek, de juiste houding ... Dankzij coaching ga je beter presteren en draag je meer zorg voor je lichaam. En meestal is het makkelijker om naar een club te gaan, net iets handiger dan een coach mee naar huis te nemen! Je zal ook snel merken dat het lastig is om thuis al het nodige materiaal te verzamelen voor verschillende oefeneningen tijdens een crosstrainingsessie. En dan hebben we het nog niet over de plek die je nodig hebt om alles te stallen! Nog iets: jij mag je sport dan fantastisch vinden, het kan best zijn dat je buurman het lawaai van je work-out iets minder kan waarderen. Ten slotte, als je jezelf wil uitdagen en je grenzen verleggen, dan komt een aanmoediging altijd van pas. Crosstraining is eigenlijk een groepssport. Je kan uiteraard thuis meedoen aan videosessies, je zal echter merken dat je tijdens de laatste herhalingen van een sessie dat extra schouderklopje best wel kunt gebruiken.

Geen stress tijdens de press

Het klopt dat thuis trainen de dingen wel wat eenvoudiger maakt: je hoeft je horloge niet in het oog te houden, je moet je niet verplaatsen... 's Ochtends om fris als een hoentje naar het werk te vertrekken, 's avonds net voor je uitgaat ... je kan je sessies helemaal afstemmen op je eigen planning. Thuis beginnen kan ook helpen om jezelf te testen zonder pottenkijkers. De gezelligheid en solidariteit van een crosstraining-zaal, oké, maar alles op zijn tijd. En uiteraard bepaal jij dan hoe je traint afhankelijk van hoe je je voelt en je hoe goed je in vorm bent. Kortom, thuis trainen geeft je meer flexibiliteit. En komt dat even goed uit, want flexibiliteit is juist één van dé sleutels bij crosstraining!

crosstraining tips
number-2

DE CROSSTRAINING-BOX

Geen twijfel mogelijk: een box is de beste manier om crosstraining echt te beleven. Olympische halterstangen, bumperschijven, kettlebells, ringen, wall balls, battle ropes ... Al het materiaal ligt voor je klaar, zodat je in alle comfort je grenzen kunt verleggen. Het is ook extra bron van motivatie. Vaak is het lastigste deel van een WOD uit je luie stoel stappen en gewoonweg te beginnen. In een crosstraining-box maak je kennis met een hele community van mensen met dezelfde interesse die je ondersteunen en aanmoedigen. En wil je je grenzen verleggen, dan komt dat van pas, geloof ons! Kies je voor de crosstraining-box, dan word je begeleid door ervaren en gediplomeerde trainers en trainsters. Voor aanmoedigingen, maar dan met een officieel kantje? Niet alleen dat! De coaches staan je bij met raad en daad, helpen je een programma op te stellen met een intensiteit afgestemd op jouw niveau, en denken vooral aan je gezondheid en welzijn. Een box heeft dus niets dan voordelen? Toch bijna niet. De grootste hinderpaal is misschien de prijs. Want ja, crosstraining-box, daar hoort een abonnement. En hoewel crosstraining de eigen grenzen blijft verleggen - net zoals zijn beoefenaars - heb je misschien nog geen club bij je in de buurt. Wat doe je dan? Lees dan vooral verder.

number 3

WAT DACHT JE VAN DE SPORTSCHOOL?

Geen box in de buurt? Geen nood, een fitnessclub kan het perfecte alternatief zijn, en net iets betaalbaarder. Het hangt natuurlijk af van de club. Uiteraard mag je een goed uitgeruste zaal verwachten met halters, gewichten en andere accessoires. Maar dat is maar één deel. Ook weight bags, battle ropes en kettlebells worden veel gebruikt. Check dus wel even welk materiaal er wel en niet is in de sportschool bij jou in de buurt.

NAAR BOVEN