FITNESS BUITEN: HOE MAAK JE JE KLAAR VOOR DE ZOMER?

Sporten in open lucht is niet alleen voor traillopers, sportieve wandelaars, hikers of fietsers. Ook andere sporten kun je prima buiten doen. Fitness bijvoorbeeld. Alleen, met twee of in groep genieten van lichaamsbeweging in open lucht. We vertellen je er alles over!

FITNESS BUITEN: HOE DOE JE DAT?

Laat die verstikkende fitnesszaal eens achter je en blijf voor een keer in de frisse buitenlucht. Een buitentraining kan gewoon hetzelfde zijn als een binnentraining: een warming-up, gevolgd door oefeningen voor cardio- en krachttraining en aan het einde een cooling-down. Iedereen kan sporten volgens eigen voorkeur en niveau! Buiten fitnessen krijgt steeds meer aanhangers: mannen, vrouwen, kinderen, tieners en senioren van elk sportief niveau. Iedereen kan het.

outdoor sport

WAAR KAN JE BUITEN FITNESSEN?

In een park of bos, op het gras en tussen de bomen en bloemen… Dat klinkt toch geweldig! Je hebt heel wat mogelijkheden om buiten te sporten, want je kan alles om je heen gebruiken voor je workout: een muur, een bankje, een boomstronk, trappen, een oneffen ondergrond. Kortom, alles waarmee je je hart en spieren sterker kan maken, en dat in optimaal veilige omstandigheden. We raden af om te steunen op onstabiele oppervlakken als je dat niet gewend bent, tenzij je je evenwichtsgevoel wil trainen. Sommige gemeenten hebben ook voorzieningen in de vorm van circuits met toestellen voor cardio- en krachttraining. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?

EN WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN BUITEN SPORTEN? 

Dat zijn er heel wat! Je ademt beter omdat de omgeving rijk is aan zuurstof. Dankzij het zonlicht maak je vitamine D aan, die de botten versterkt en het immuunsysteem stimuleert. Je slaapt beter en voelt je fitter. Het doet wonderen voor je humeur. Je kan elke keer in een andere omgeving trainen. Dat zorgt voor variatie, zodat je het sporten makkelijker volhoudt en meer resultaat boekt. Kortom, we zijn het er allemaal over eens: buiten fitnessen is fantastisch!

HET WEER ZIT WAT TEGEN? 

Maak je geen zorgen, ga toch! Trek de juiste kleding aan, het belangrijkste is dat je in contact komt met de natuur. Dat is onbetaalbaar. En nu we het toch over betalen hebben, als je buiten fitnesst heb je geen abonnement nodig: je bespaart dus geld. Als dat geen goed nieuws is? Als je kiest voor begeleiding door een coach om je te corrigeren en te motiveren, zal die natuurlijk betaald moeten worden en zal de kost afhangen van het aantal deelnemers. Je merkt het, buiten fitnessen is een ideale gelegenheid om goed voor jezelf en je lichaam te zorgen, aan sport te doen en tegelijk te genieten van de natuur, de frisse lucht, je hoofd leeg te maken, je vrij te voelen en je humeur een boost te geven. Dit is ook een ideale activiteit om samen met je partner of met vrienden te doen. Heel wat goede redenen dus om ermee te beginnen. 

Outdoor running
EEN PAAR ADVIEZEN VOOR JE BEGINT:

's Ochtends fitnessen is een uitstekende manier om de dag te starten. Als je je sessie nog voor het ontbijt plant, sport je op een nuchtere maag. Dat kan prima en die keuze is helemaal aan jou. Als je liever op een ander moment sport, raden we je aan anderhalf uur tussen je maaltijd en je sportsessie in te plannen. Welk tijdstip je ook kiest, een fles water, een handdoek, een matje en goede schoenen zijn sterk aan te raden. Trainen met het eigen lichaamsgewicht kan ruim voldoende zijn, maar als je daar zin in hebt kan je ook klein, gemakkelijk mee te nemen materiaal gebruiken (weerstandsband, springtouw, kleine verzwaarde ballen of halters). Je kan ook trainen tijdens je lunchpauze om de dag te doorbreken of in de avond om de dag sportief af te sluiten. Je maakt je hoofd leeg, ademt en werkt efficiënter in de namiddag of bent meer ontspannen in de avond. Sport je liever niet alleen? Sluit je dan aan bij één van de vele bootcamp clubjes!

Kortom, ga lekker buiten trainen! En geniet!
sportexpert fitness

Aldreyson

Sportexpert fitness

Voor vragen staat Aldreyson uiteraard voor je klaar: aldreyson.ortega@decathlon.com

Tips
fitness_cardio_vriendinnen_domyos
Vriendinnen delen alles en zijn er ook steeds voor elkaar, welke voornemens ze ook hebben, zolang ze maar samen zijn... er is niets leuker dan samen te trainen om elkaar te motiveren en het jaar goed in te zetten!
Tips
Fitnessbal1
Welk deel van het lichaam is het meest complex voor ons? Het gaat ongetwijfeld om de buik ... Als je op zoek bent naar een effectieve methode om wat rondingen te wissen en je beter te voelen in je lichaam, dan is het hier: de gymbal. Hieronder leggen we uit waar je op moet letten wanneer je een fitnessbal wilt aanschaffen.
Tips
Fitness schoenen
Cardiotraining, krachttraining, crosstraining ... voor de basisbewegingen adviseren wij fitness schoenen nodig die hier specifiek voor gemaakt zijn. Ontdek onze tips!
Tips
Cardiotraining, krachttraining, crosstraining of bodybuilding ... Fitness schoenen zijn super belangrijk voor de juiste ondersteuning en vaak wordt het belang onderschat. Ontdek onze tips en kies de juiste fitness schoenen!
Tips
Hoe kies ik een fitnessmat?
Bekijk onze tips om te helpen kiezen van de juiste fitnessmat. Een fitnessmat kan super praktisch zijn als je thuis wilt gaan beginnen met fitnessen. Wij helpen je de juiste keuze te maken.
NAAR BOVEN