Goede voeding zorgt voor minder blessures en een goede weerstand.

Hardlopen is over het algemeen erg goed voor de gezondheid maar tegelijkertijd wordt je lichaam behoorlijk belast, waardoor er een risico op blessures ontstaat. Het is daarom belangrijk om goed op je gezondheid te letten en je vitaliteit op peil te houden. Goed herstellen zorgt voor betere prestaties en minder blessures. Voeding is hier een belangrijk onderdeel van. Vooral als je van plan bent om een marathon te gaan lopen...

Je dieet speelt een vitale rol voor je gezondheidstoestand. Het beïnvloedt zowel je fysieke als mentale gezondheid. Ontdek in dit artikel de 10 manieren om je dieet te verbeteren, om je lichaam een boost te geven en op de juiste koers te blijven!

KIWIS

Een kiwi is bijzonder rijk aan vitamine C. Om je een idee te geven, één kiwi per dag voorziet je van de volledige vitamine C-behoefte. Het is ook de vrucht met de meeste antioxidanten. Het wordt sterk aanbevolen voor hardlopers, vooral tijdens herstel en periodes van langdurige vermoeidheid. In plaats van het nemen van vitaminesupplementen als je moe en overwerkt bent, eet je gewoon elke ochtend twee kiwi's, super goed voor je weerstand! 

BANANEN

Het is geen fabeltje; bananen hebben een hoog koolhydraat gehalte. Bananen helpen het lichaam van een sporter te vechten tegen vermoeidheid en zorgen voor duurzame energie. Bananen bevatten ook goede hoeveelheden magnesium en kalium, nuttig om lichte krampen te voorkomen. Ze zijn perfect tijdens herstel, leveren veel energie en compenseren kaliumverliezen als gevolg van inspanning.

GEDROOGD FRUIT

Gedroogd fruit zit barstensvol energie. Ze zijn ook een uitstekende bron van eiwitten, kalium, omega-3 en bevatten een grote verscheidenheid aan vitamines en mineralen. Ze geven energie langzaam en gestaag af, wat handig is voor lange trainingen. Neem altijd een handje mee voor tussendoor: ideaal om de vetzuren te leveren die van levensbelang zijn voor het herstellen van je evenwicht.

ARCEROLA BESSEN

De acerola is een kleine bes, ook wel bekend als de West-Indische of Barbados-kers. Vooral in Zuid-Afrika wordt deze bes erkend vanwege het hoge gehalte aan vitamine C, waardoor het een uitstekende antioxidant is. Het wordt zeer gewaardeerd door lopers omdat het energie levert, en dus kan bijdragen aan een betere algehele conditie. Een acerola recept wordt aanbevolen in geval van overmatige training, stress of extreme vermoeidheid. Acerola helpt het lichaam ook om infecties te bestrijden. Deze kleine bes kan tevens worden ingenomen als poeder, een pil of sap.

GOJI BESSEN

Waar zouden hardlopers zijn zonder goji bessen? Deze kleine rode bessen staan bekend als 'superfood' vanwege hun bijzonder hoge gehalte aan eiwitten, mineralen en antioxidanten. Hardlopers gebruiken goji bessen omdat ze vechten tegen het toxische effect van vrije radicalen (gevaarlijke atomen/moleculen) die onze eigen lichaamscellen kunnen beschadigen. Ze zijn direct verkrijgbaar in winkels, gedroogd of als sap.

CHIA ZADEN

Chia zaden komen oorspronkelijk uit Mexico. Ze zijn rijk aan eiwitten, koolhydraten, omega 3 en 6, vezels en antioxidanten. Chia zaden zijn vooral goed voor je herstel na het sporten en dragen bij aan energiereserves en spierherstel. Met een delicate hazelnootsmaak kunnen ze worden toegevoegd aan yoghurt, smoothies of een salade.

KONINGINNENGELEI

Koninginnengelei wordt geproduceerd door werkende bijen tussen de 5e en de 14e dag van hun leven. Het heeft meer voedingswaarde dan honing, en daarom is het het voedsel van de koningin, waardoor ze groter en vruchtbaarder wordt wat haar een langere levensduur heeft. De voedingswaarde van koninginnengelei is vergelijkbaar met die van honing, maar is rijker aan vitaminen B, essentiële vetzuren, mineralen en koolhydraten. Het heeft een positief effect op het immuunsysteem. Het nemen van een kuur koninklijke gelei vóór de winter is gunstig voor het bestrijden van de risico's voor het lichaam die wordt veroorzaakt door het koud weer.

KURKUMA

Kurkuma (Indiaanse geelwortel) is een specerij, geteeld in China, Indonesië en India. Het heeft veel voordelen, maar twee eigenschappen zijn vooral interessant voor hardlopers: het is een uitstekende antioxidant en het werkt ontstekingsremmend dankzij  curcumine (gele kleurstof). En vergeet niet dat een 'run' behoorlijk belastend kan zijn voor spieren en gewrichten, waardoor ontstekingen kunnen ontstaan. De toevoeging van kurkuma aan het dieet of als voedingssupplement kan gunstig zijn voor en na lichamelijke inspanning. Curry bevat bijvoorbeeld veel kurkuma.

SPIRULINA

Spirulina zijn microscopische algen. Ze staan bekend om hun hoge voedingswaarde (hoog proteïne gehalte), waardoor het ideaal is voor hardlopers tijdens het herstellen. Het bevat grote hoeveelheden mineralen (ijzer, calcium en magnesium) en sporenelementen (selenium, zink, enz.) die ideaal zijn voor hardlopers die een gebalanceerd dieet willen. Veel hardlopers nemen spirulina omdat het  weinig calorieën bevat en verkrijgbaar is als poeder, pil of vloeistof. Het wordt onder andere gebruikt in energiestaven (groene repen) als eiwitleverancier.

CACAO

Cacao is een magisch ingrediënt mede door de stimulerende en antistress effecten. Het bevat veel magnesium en het mineraal heeft een stress bestrijdende functie. Het is ook rijk aan theobromine: een stimulerende stof die effect heeft op stemmingen. Cacao is het ideale ingrediënt tijdens periodes van intensieve training, die het lichaam belasten. Neem rauwe cacaopoeder of pure chocolade met mate. Het heeft namelijk een hoge energiewaarde.

Ontdek nog meer interessante adviezen:
NAAR BOVEN