Hardlopen in Corona tijd

Sporten in tijden van Corona is een vraag die we vaak voorbij horen komen. Mag en kan je naar buiten om even te gaan hardlopen of fietsen of wordt dit sterk afgeraden? Wij hopen hier wat meer duidelijkheid in te verschaffen wat nu wel en niet kan wat betreft buiten sporten. Het allerbelangrijkste is hierbij de gezondheid van jezelf en die van anderen en daarbij het voorkomen van een grotere verspreiding van het Corona virus.

Alleen joggen

Kan je buiten hardlopen?

Op dit moment kan je volgens de richtlijnen van het RIVM gewoon naar buiten gaan om een rondje te gaan hardlopen. Je moet echter wel rekening houden met een aantal zaken voordat je daadwerkelijk de deur uit gaat. Zoals gedeeld door het RIVM kan en mag je niet naar buiten als je iets van griepachtige verschijnselen hebt al is het maar zeer mild. Blijf dan binnen en zorg dat je volledig uitziekt.

Heb je geen klachten en ga je naar buiten om een rondje te hardlopen ga dan alleen en vermijd dan ten alle tijden drukke plekken. Sla dat rondje door het grote park bij je in het dorp of stad over en kies voor een rondje waar je de ruimte hebt en weinig mensen tegenkomt. Vermijd groepen en behoudt voldoende afstand tot andere gebruikers. 

Maar hoeveel afstand moet je dan bewaren als je naar buiten gaat? De normale voorschriften geven aan dat je anderhalve meter afstand moet bewaren tot anderen. Bij deze richtlijnen gaat het echter over het wandelend passeren van anderen en niet om hardlopen of fietsen.

Recent onderzoek laat zien dat tijdens het hardlopen je vochtdruppeltjes verder kan verspreiden dan de aangegeven anderhalve meter. Dit is een eerste verkennend onderzoek naar het verspreiden van vochtdruppeltjes tijdens het hardlopen of fietsen. Dit kan een indicatie zijn dat je tijdens het hardlopen of fietsen het virus ongemerkt verder kan verspreiden dan deze anderhalve meter. Wij raden daarom ook aan om ruim afstand te nemen van andere weggebruikers, ruimer dan deze anderhalve meter. Hou daarbij extra rekening mee als je iemand inhaalt.

Alleen joggen

Gezondheid en weerstand

De gezondheid van jou en iedereen om je heen staat op dit moment centraal. Aangezien je altijd een virus op kan pikken is het belangrijk om gezond te blijven. Je gezondheid kan je op peil houden door middel van voldoende te bewegen en ook door gezond te eten. Doordat je lichaam gezond is bouw je een natuurlijke weerstand op die helpt om virussen tegen te houden. Het is daarom belangrijk om je weerstand op peil te houden. Dit kan je doen door regelmatig thuis te sporten of door middel van een klein rondje hardlopen. Bij het sporten moet je wel rekening houden dat je niet te diep gaat tijdens het sporten. Als je te intens sport dan heb je tijdelijk een lagere weerstand wat er toe leidt dat je alsnog sneller een virus te pakken krijgt. Overdrijf het trainen niet op dit moment. Zorg dat je conditie op peil blijft en dat je gezond blijft. Onderzoek wijst echter uit dat er een sterk verband is tussen bewegen en je immuunsysteem. 

Lees hierbij ook de voordelen van hardlopen

Alleen joggen

Hardlopen zonder wedstrijd of doel

Zoals veel mensen gemerkt hebben zijn de meeste hardloopwedstrijden uitgesteld tot het najaar en blijft het de vraag of hardloopwedstrijden in de zomer door kunnen gaan in verband met het Corona virus. Voor velen zorgt dit voor stress, rusteloosheid en een gebrek aan doelstellingen. Het is belangrijk dat je ook in deze periode in conditie blijft en dat je niet je gehele conditie verliest. Op dit moment kan je niet meer hardlopen met je hardloopgroepje of hardloopvereniging, dus hoe voorkom je dat je conditie achteruit gaat? Het allerbelangrijkste is dat je in beweging blijft en blijft hardlopen. Als je in training was voor de marathon, betekent dat niet dat je hetzelfde volume hoeft te blijven lopen, maar blijf wel in beweging. Pas je schema aan, zodat je in conditie blijft, zodat je later weer opnieuw kan beginnen met trainen voor de marathon. Het is echter zo dat je niet je gehele trainingsarbeid van je marathon training verliest. De training die je hebt weggezet, zorgt ervoor dat je straks als je weer in training kan voor die wedstrijd je makkelijker de arbeid verzet. Zorg er voor dat je dus een basisconditie behoudt. Ook kan je ander soort doelstellingen maken in plaats van die ene hardloopwedstrijd welke je zou lopen. Bouw je afstand verder uit, probeer wat extra snelheid te winnen of ga de uitdaging aan om zoveel mogelijk verschillende hardlooproutes te lopen. Blijf dus in beweging en herzie je doelstellingen. Let wel op dat als je gaat hardlopen je dit veilig doet en ga niet de deur uit als je klachten hebt, ook al zijn ze mild.

Sport, maar niet met maten!

NAAR BOVEN