Is hardlopen slecht voor je onderug?

Je hoort vaak dat hardlopen slecht is voor je rug en met name je onderrug. De schokken zouden daarbij onze wervels beschadigen. Is dit een smoes die mensen gebruiken om niet te hoeven hardlopen of is hardlopen daadwerkelijk slecht voor je rug? Om een duidelijk antwoord te krijgen op deze vraag stelden wij ze aan een sport fysiotherapeut.

Is hardlopen slecht voor je rug?

Om rugpijn te begrijpen is het belangrijk dat je een klein beetje inzicht krijgt in de anatomie van de rug. Daarbij richten wij ons voornamelijk op de anatomie van de onderrug. Dit is namelijk het gedeelte waar hardlopers vaak last van hebben als ze last hebben van de rug. De rug is opgebouwd uit allemaal verschillende ruggenwervels, deze zorgen voor de flexibiliteit. Deze flexibiliteit is nodig om goed te kunnen bewegen, ook tijdens het hardlopen. De wervelkolom is omgeven door veel verschillende spieren, deze zorgen voor stabiliteit van de rug en sturen de wervels aan om zo soepel en gecoördineerd te kunnen bewegen.

Als we spreken van de onderrug dan hebben we het over de lumbale wervels van de wervelkolom. Dit is het gedeelte van de wervelkolom dat verbonden is met het bekken. De in- en uitgaande zenuwen zijn de zenuwen naar de beenspieren en dus belangrijk voor het hardlopen. Het bekken is daarbij op zijn beurt verbonden met de twee benen waarop we hardlopen. De lumbale wervelkolom heeft verschillende functies: ondersteuning (houding, ingewanden), mobiliteit (zij het met name via flexie-extensie), schokdemping en krachtoverdracht.

Hardlopen met rugpijn, is dat verstandig?

Veel mensen stoppen volledig met hardlopen of sporten wanneer ze last hebben van de rug. Echter volledig stoppen met sporten is niet de juiste oplossing en zal niet leiden tot sneller herstel. Zoals bij elke lichamelijke kwaal, moet je rust inlassen als de pijn hevig is en je niet in staat bent te sporten. Het is belangrijk om erachter te komen waar de pijn vandaan komt in je rug. Op deze manier kan de pijn in de rug efficiënt behandeld worden zodat je weer pijnvrij kan sporten.

Daarbij moeten we wel een kleine nuance aanleggen. Er is een kans dat de rugpijn veroorzaakt door een probleem met  de wervels zelf en niet met de omliggende spieren. In dat geval dien je altijd een arts te raadplegen, deze kan de nodige onderzoeken uitvoeren om de ernst van de situatie te bepalen.

In andere gevallen zou de juiste behandeling voldoende voor moeten zorgen dat je weer normaal kunt gaan hardlopen zonder rugklachten. Het is belangrijk om erachter te komen waar de pijn precies zit. Zoals elke lichaamsstructuur, is de lumbale wervelkolom in staat zich aan te passen, tot de limiet is bereikt en hij de belasting niet meer aankan. 

We hebben allemaal het vermogen om ons aan te passen, en zolang we daar niet overheen gaan, is het risico op blessures klein. Dit geldt natuurlijk voor alle delen van ons lichaam.

Hoe voorkom je rugproblemen?

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Omdat de wervelkolom een belangrijk onderdeelt vormt in de mobiliteit en flexibiliteit van het menselijk lichaam, is het belangrijk om de spieren eromheen goed te trainen. De mobiliteit van de wervelkolom moet onderhouden worden. Dit kan gedaan worden door verschillende oefeningen die de omliggende spieren sterker maken.

Verschillende spiergroepen moeten goed worden getraind, omdat ze rechtstreeks verbonden zijn met de rug: de hamstrings (spieren aan de achterzijde van het bovenbeen), de adductoren (aan de binnenkant), de bilspieren (aan de buitenkant) en de quadriceps (aan de voorzijde van het bovenbeen).

Het is belangrijk om naast deze spieren ook aandacht te besteden aan de vierzijdige lendenspier (in je zij), de heup-lendenspier (in het verlengde van de quadriceps), de kuiten ... ze staan allemaal in verband met onze rug en met de spanning die hij ondergaat.

Als je oefeningen zoals plankoefeningen uitvoert om je spieren te versterken is het belangrijk dat je de juiste houding aanneemt tijdens deze oefeningen. Het verkeerd uitvoeren van deze oefeningen kan leiden tot rugklachten. Op deze manier voorkom je het probleem dus niet, maar versterk je deze juist.

Kortom, hardlopen is een geweldige manier om fit te blijven, maar moet wel doordacht worden beoefend. Het is zelden de enige boosdoener van rugklachten. Met een fit lichaam presteer je beter tijdens het hardlopen, maar ook in het dagelijks leven. We zijn gemaakt om te bewegen, blijf dat dus zeker doen!

NAAR BOVEN