Hardlopen om fit te blijven

Hardlopen is de ideale manier om fit te blijven. Hardlopen is vrijblijvend, je zit over het algemeen niet vast aan trainingstijden en je kan hardlopen waar en wanneer je maar wilt. Dat maakt dat hardlopen de perfecte manier is om fit te blijven die je altijd in je drukke schema kan passen en meten. Daarbij verbruik je veel calorieën met hardlopen en zie je snel verbetering. Deze verbetering zie je al bij 2 keer per week een half uur hardlopen. Belangrijk is wel dat je rustig opbouwt.

Joggen

Voordat je begint met je trainingen, neem de volgende tips tot je: 

Maak tijd, blok je agenda en gebruik een hardloopschema. Het is cruciaal dat je regelmaat behoudt in je training. Wanneer je de ene week 2 á 3 keer gaat trainen en de andere week niet is het effect van je trainingen nihil. Probeer daarom een (simpel) hardloopschema te volgen, zoals diegene op deze pagina. Probeer in je agenda de ruimte te maken om minimaal 3x in de week te gaan lopen. Dwing jezelf om ook daadwerkelijk de trainingen te doen. Je zult merken dat je na de hardlooptraining enorm voldaan en goed zult voelen. Dit komt door de het hormoon ‘’endorfine’’, dat vrijkomt bij het hardlopen. Dit is een stofje in je brein waardoor wat een pijnstillend en rustgevend effect geeft. Daarom is het heerlijk om na een drukke en stressvolle dag op je werk nog even de hardloopschoenen aan te trekken! Bekijk daarbij ook ons hardloopschema voor beginners.

Joggen

Zorg dat je op tijd eet

Zorg dat je op tijd eet. Probeer minimaal 2 uur voor de hardlooptraining te eten. Na een drukke werkdag nog even snel wat naar binnen proppen om daarna te gaan hardlopen is geen goed plan. Je krijgt waarschijnlijk last van ‘’steken in de zij’’ of een opgeblazen gevoel. Dit is niet prettig hardlopen. Zie punt 1: wanneer je de hardlooptraining al gepland hebt, probeer wat te eten op je werk (krentenbollen, bakje muesli, havermout) om je eerste honger te stillen en eet na de training de rest van je maaltijd voor het herstel van je training wanneer je lichaam schreeuwt om bouwstoffen.

Neem ook een kijkje bij onze hardloopvoeding.

Joggen

Begin rustig met hardlopen

Een veel gemaakte beginnersfout is het te snel starten met hardlopen. Je lichaam heeft altijd een kwartier opwarmtijd nodig. Probeer heel rustig je hartslag steeds iets hoger te krijgen tijdens het hardlopen. Hierbij is het motto: beter iets te langzaam dan te snel. Vooral voor een beginnende loper is het belangrijk om rustig te starten. Wanneer je nog een gesprek kunt voeren loop je het goede tempo. Luister naar je lichaam en zorg dat je lekker in het ritme komt. Je zult zien dat dit je plezier in het lopen bevordert.

‘’Miles don’t kill you, speed does’’

Bouw je training rustig op

Ga niet van de één op de andere week enorm veel trainen. Het is heel goed om super gemotiveerd te zijn, maar wanneer je direct het aantal kilometers behoorlijk opvoert liggen (overbelasting)blessures op de loer. Hou het bij 3x in de week een hardlooptraining en vertrouw op je hardloopschema. Het is wel heel goed om alternatief te trainen, ga zwemmen/fietsen/wandelen om je fitheid op te krikken. Het aantal hardloopkilometers kun je normaal gesproken met 10% per week opvoeren. Echter, doe dit altijd in overleg met een hardloopspecialist. Blessures liggen op de loer wanneer je belastbaarheid van je spieren niet groot genoeg is.

Ga nooit 2 dagen intensief achter elkaar hardlopen

Misschien heb je door een drukke week niet kunnen trainen op je normale dagen. Maak dan niet de fout om 2 hardlooptrainingen achter elkaar te lopen om de training ‘in te halen’. Je lichaam heeft (zeker als beginnend hardloper) minimaal 48 uur nodig om te herstellen. Hou je je hier niet aan, is het effect van de hardlooptraining kleiner (zo niet nihil) en liggen blessures op de loer. Het beste is om tijdens deze drukke weken je hartloopschema daar op aan te passen, zodat je geen trainingen hoeft over te slaan of dat je 2 dagen achter elkaar moet trainen.

Joggen

Let niet op de snelheid

Let op je hartslag en je gevoel. Het beste is als je direct je hartslag kunt zien op je hardloophorloge. Heb je geen hartslagmeter, loop dan op je gevoel. Beter te langzaam, dan te snel. Wanneer je nog adem hebt voor een gesprek, loop je het juiste duurlooptempo. Ga je een intervaltraining doen? Dan mag je iets harder lopen. Voor het juiste tempo of hartslag is het verstandig om naar een hardloopspecialist te gaan. Sommige GPS-horloges kunnen dit ook voor je berekenen.

Kijk ook eens bij onze hardloophorloges.

Train voor een doel

Het is bij sporten maar ook in het dagelijks belangrijk om een doel te hebben. Doelen zorgen ervoor dat je gemotiveerd en gefocust blijft. Stem je trainingsschema daarom af op je doelen. Op dit moment zijn alle wedstrijden afgelast, maar richt je op een wedstrijd in het najaar. Het traint altijd makkelijker als je weet dat je fit aan de start van je wedstrijd wilt staan! Ook zul je het hierdoor beter volhouden op momenten dat je minder zin hebt om even te gaan hardlopen.

Bekijk hier gerelateerde hardloopartikelen

Tips
Alleen joggen
Hardlopen is een simpele en goedkope sport om mee te beginnen, je hebt maar een paar dingen nodig; een paar hardloopschoenen, een hardloopshirt en een hardloopbroek of sportbroek. Toch komt er iets meer bij kijken. Waar moet je op letten als beginnende hardloper en wat zijn de valkuilen?
Tips
Joggen
Hardlopen is een simpele en goedkope sport om mee te beginnen, je hebt maar een paar dingen nodig; een paar hardloopschoenen, een hardloopshirt en een hardloopbroek of sportbroek. Toch komt er iets meer bij kijken. Waar moet je op letten als beginnende hardloper en wat zijn de valkuilen?
Tips
Warming up
Hardlopen is een simpele en goedkope sport om mee te beginnen, je hebt maar een paar dingen nodig; een paar hardloopschoenen, een hardloopshirt en een hardloopbroek of sportbroek. Toch komt er iets meer bij kijken. Waar moet je op letten als beginnende hardloper en wat zijn de valkuilen?
Tips
Beginnen met hardlopen
Hardlopen is een simpele en goedkope sport om mee te beginnen, je hebt maar een paar dingen nodig; een paar hardloopschoenen, een hardloopshirt en een hardloopbroek of sportbroek. Toch komt er iets meer bij kijken. Waar moet je op letten als beginnende hardloper en wat zijn de valkuilen?
NAAR BOVEN