HET BELANG VAN VOLDOENDE DRINKEN OP ZEE

Het volgend zinnetje heb je zonder twijfel al eens gehoord, en is ook van belang voor elke sporter, ongeacht zijn of haar niveau: “je moet drinken voor je dorst hebt en eten voor je honger hebt”! Je denkt misschien dat uitdroging jou niet kan overkomen omdat je een watersport beoefent? Vergis je niet, door de wind, het zoute water, de zon en de inspanning verliest je lichaam veel vocht. Wacht dus niet om een glas (water) te drinken, je lichaam zal je er dankbaar om zijn, we leggen je uit waarom. 

number_1

WAT IS UITDROGING?

Het menselijk lichaam bestaat voor 60% uit water en wanneer een verlies van vocht - urine, transpiratie enz. - niet wordt gecompenseerd met voldoende vochtinname kan het lichaam uitdrogen (dehydratie). Elke dag verliest het lichaam 2 tot 3 liter vocht en dat verlies wordt op natuurlijke wijze aangevuld via voeding en drank. Bij een fysieke activiteit transpireren we meer en kunnen we tot meerdere liters water per uur verliezen. Dan is regelmatig drinken van levensbelang!

number_2

DE SYMPTOMEN VAN UITDROGING

De eerste tekenen van uitdroging, en dat zijn er heel wat, zijn er al nog voor je dorst voelt. Allereerst vermindert de hoeveelheid urine en wordt de urine ook donkerder van kleur. Daarna komt het dorstgevoel, dat al gelijk staat met een vochtverlies van ongeveer 1%. Nog verdere uitdroging kan verschillende onaangename gevolgen hebben: gebrek aan energie, vermoeidheidsgevoel, afname van de fysieke prestaties, hoofdpijn en duizeligheid wanneer je snel rechtstaat.

number_3

HYDRATEREN EN ZEILEN

man die drinkt

Voor zeilers dreigen twee gevaren: uitdroging en uitputting door de hitte. Op zee verliest je lichaam veel vocht door de combinatie van de fysieke inspanning, de blootstelling aan de zon, die nog wordt versterkt door de weerkaatsing op de boot en de zeilen, en de uitdrogende werking van de wind. Uitdroging is beslist geen denkbeeldig gevaar. Daarom volgen hier een aantal tips om voldoende drinken en goed te blijven presteren!

number_4

Onze waardevolle tips

1- Drink voor, tijdens en na de inspanning. 2- Drink een glas water om de 30 minuten. 3- Drink plat water of sportwater. 4- Let erop dat vooral kinderen en ouderen voldoende drinken, zij zijn gevoeliger voor uitdroging.

Samengevat moet je ervoor zorgen dat je altijd voldoende water aan boord hebt voor de hele tocht. Beter te veel dan te weinig!

NAAR BOVEN