Hoe blijf ik gemotiveerd om te sporten?

Regen, vermoeidheid, tijdsgebrek… het is niet altijd eenvoudig om jezelf te motiveren om aan sport te doen. De motivatie tijdens sporten is super belangrijk en zolang je met plezier blijft sporten, zal het je makkelijker afgaan. In dit artikel geven we je tips die zullen bijdragen aan je motivatie om te gaan sporten. 

Ons eigen fitness merk

Domyos is het eigen fitness merk van Decathlon geeft je de nodige sporttips die zullen bijdragen aan de sportbeoefening. 

Sporten is gezond! Iedereen weet dat sporten goed is voor de gezondheid. Dat spreekt voor zich, maar dit argument alleen zal je niet motiveren. Domyos, je partner in fitness en krachttraining, heeft voor al je smoesje een antwoord. Probeer nu nog maar een excuus te vinden om niet te gaan sporten. 

blijven gemotiveerd met domyos

SMOES 1: IK VIND HET NIET LEUK OM IN MIJN EENTJE TE GAAN SPORTEN

Oplossing eén: zoek iemand die gezellig met je meedoet.

Als je in je omgeving niemand vindt die met je wilt sporten, probeer dan eens gebruik te maken van een sportcoach. Dit zijn vakmensen met slechts één doel: jou motiveren en trainen. Reden te meer om op hen te vertrouwen. Samen stel je een trainingsschema op met doelstellingen die je wil bereiken.

Je kan ook beginnen met een groepstraining om samen te gaan sporten. Als je wilt beginnen met hardlopen, kun je bij Decathlon terecht voor een gratis groepstraining . Kijk voor meer info  van de Decathlon Running Academy op de link hieronder. 

Meer opties?  Maak sporten aantrekkelijk voor jezelf. Neem je telefoon mee en luister je favoriete muziek, een audioboek of een podcast. Ook kun je kiezen voor een teamsport zoals voetbal, hockey of volleybal. Het sociale aspect kan je stimuleren en het sporten veel leuker maken.

ik ben te moe

SMOES 2: IK BEN TE MOE

Vermoeidheid kan juist ontstaan door een gebrek aan beweging. Sporten kan je energie geven. 

Je kunt op veel verschillende manier zorgen dat je gemotiveerd blijft om te sporten. Een duidelijke structuur is hierbij erg belangrijk. Structuur zal bijdragen aan een bepaalde discipline om te gaan sporten en wanneer sporten een soort van tweede natuur is geworden, zal het minder energie kosten om te beginnen.  

Je kunt jezelf bijvoorbeeld motiveren met een trainingsschema of serie. Het doel is om de serie niet te doorbreken en de serie dus zo lang mogelijk te maken. Dit is een echte uitdaging omdat je weer helemaal opnieuw moet beginnen wanneer je een trainingssessie hebt overgeslagen. Uiteindelijk zal je in een bepaalde flow belanden en geen enkele motivatieproblemen meer hebben. 

SMOES 3: HET IS SLECHT WEER

Slecth weer, slecht excuus. Te warm, te koud, te nat: waarom ga je niet lekker thuis sporten?

Let wel op een gezonde basis en zie je fitnessapparatuur niet vervanger voor een gezonde leefstijl. Sporten is een onderdeel van een gezond bestaan, ook je voeding en je ontspanning horen bij een gezond patroon. 

Dus leer jezelf eerst een goede sport-gewoonte aan voordat je gaat investeren in dure apparatuur of abonnementen. Je gaat echt niet vaker sporten als je dure hardloopschoenen hebt aanschaft. Leer jezelf eerst aan om regelmatig te sporten (zoals beginnen met hardlopen of push ups te doen), dan komen die apparaten en abonnementen later wel.

Als je gewend bent aan regelmatig sporten dan zijn er veel leuke mogelijkheden om thuis te sporten. Een Loopband, roeimachine, stepper, buikspierapparaat en talloze andere accessoires die je thuis kunt gebruiken… tegenwoordig kun je alles bijna thuis doen!  

trainingsschema met doelstellingen

SMOES 4: HET DUURT TE LANG VOOR JE RESULTAAT ZIET

Je zult niet meteen resultaat zien. Dit wil niet zeggen dat je inspanning geen effect heeft.

Om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten kun je het beste een trainingsschema opstellen, net als professionals, met doelstellingen en verschillende stapjes. Zo zie je beter je vooruitgang en blijf je beter gemotiveerd. 

Je mag best trots op jezelf zijn als je elke week, of zelfs meerdere keren per week gaat sporten. Je hebt dit gevoel van voldoening juist nodig om gemotiveerd te blijven.

Wees realistisch: je kan niet van de één op de andere dag in topconditie zijn. Begin rustig en geef je lichaam de kans om te wennen. Je zult zien dat je in korte tijd veel vooruitgang kunt boeken als je je lichaam niet overbelast. Zie het fit worden als een proces dat tijd nodig heeft. Bovendien is het een cumulatief proces wat betekent dat je steeds voortbouwt op je voorgaande inspanningen.

Tijd om te sporten

SMOES 5: IK HEB GEEN TIJD!

30 minuten aan lichaamsbeweging zoals wandelen, kan al genoeg om over te gaan van een zittend leven naar een actief bestaan!

Als je wil, kun je die 30 minuten in het begin onderverdelen in drie blokjes van 10 minuten, en daarna de duur en intensiteit geleidelijk verhogen.

Bedenk eens goed wat je valkuilen zijn en probeer hier gericht aan te werken. Ook kan het helpen om afspraken te maken met jezelf. Stel doelen en houdt actief bij hoe ver je bent. Plan vaste sportmomenten in zodat je routine zult krijgen. Spreek met jezelf af dat je bijvoorbeeld iedere maandag en donderdag gaat sporten. Hou dit vervolgens zo goed mogelijk vast. Dit gaat je helpen bij je motivatie! 

NAAR BOVEN