Hoe kies ik een bidon?

Een goede hydratatie is noodzakelijk bij elke sportdiscipline. Zorg dat je dus ook tijdens je fietstochten drinken kan meenemen. Afhankelijk van je fietstocht kies je voor een bidon of een waterzak. Voor korte recreatieve ritten volstaat het volume van een eenvoudige drinkbus. Ook racefietsers kiezen het vaakst voor bidons. Voor intense en lange MTB-ritten raden we echter aan om een lichte waterzak mee te nemen die goed blijft zitten en veel inhoud heeft, zowel voor water als voor spullen.

Ons eigen fietsmerk

b'Twin

B'Twin is het fietsmerk van Decathlon en geeft jou de nodige tips voor het beoefenen van de fietssport.

Het voornaamste verschil tussen bidons is hun inhoud of volume. Maak je lange ritten, dan heb je een grotere bidon nodig. Opgelet: voordat je een bidon koopt, kijk je het best even na of hij past in je drinkbushouder. Ook belangrijk: test ook zeker de ergonomie van de bidon. Een bidon die goed in je hand ligt, verhoogt namelijk het gebruikscomfort.

De inhoud van de bidon.

Ga je af en toe minder dan twee uur fietsen op gemakkelijke of gemiddeld moeilijke tochten, dan is een bidon in een houder ideaal. Racefietsers kiezen in het algemeen voor een bidon die weinig plaats inneemt. Voor langere ritten op de weg kan je dus je fiets uitrusten met twee bidonhouders of kan je een extra drinkbus op je rug dragen, onder je fietsshirt. Voor MTB-liefhebbers die regelmatig korte en lange ritten afleggen, is een lichte waterzak met gemiddelde inhoud beter geschikt. Ervaren mountainbikers die heel lange tochten maken, verkiezen dan weer een waterzak met een maximaal volume en een grote nuttige inhoud. De waterzak moet bovendien uitstekend blijven zitten tijdens elke rit. Maak voordat je gaat fietsen een inschatting van het volume dat je mee wilt nemen. Als het warm is zul je meer moeten drinken, hou hier dus rekening mee. 

Voor de korte ritten

Voor korte fietstochten kun je volstaan met een bidon van 600 ml. Deze is eenvoudig mee te nemen en is redelijk licht. 

Voor de gemiddelde ritten

Een bidon tussen 600 en 750 ml is de meeste gevallen voldoende. 

Voor de lange en intensieve ritten

Neem een bidon mee waar minimaal 750 ml in past. Ook kan het verstandig zijn om een extra drinkbus of waterzak op je rug mee te nemen. 

De isolatie van een bidon

Bidons zijn er in verschillende materialen en deze verschillende materialen hebben verschillende eigenschappen. Tijdens warm weer wil je je drinken goed koud houden. Een thermische isolatie is dan belangrijk. 

De bidons van B'TWIN hebben een ergonomische vorm. Een bidon die goed in je hand ligt, verhoogt namelijk het gebruikscomfort. De meeste bidons passen perfect in alle bidon houders op de markt en zijn ze uiteraard waterdicht. Het voornaamste verschil tussen bidons is hun inhoud of volume. Maak je lange ritten, dan heb je een grotere bidon nodig. Opgelet; voordat je een bidon koopt, check voor de zekerheid of hij past in je bidon houder.

Voornaamste eigenschappen van waterzakken

De waterinhoud van een waterzak ligt tussen 2 en 3 liter, dit helpt je dus om meer water mee te kunnen nemen. De handige indeling met vakken van de rugtas brengt je in staat om  beoordeel je naar de spullen die je wilt meenemen op je tochten. De inhoud van de rugzak kan variëren tussen 0,5 en 13 liter, verdeeld over 2 of 3 vakken met ritszakken. De verluchting is een belangrijk aandachtspunt voor warm weer en lange ritten. Met een verluchtingssysteem zoals de Air Director vermijd je dat je rug doordrenkt is van het zweet. De stabiliteit wordt geregeld door een riemsysteem. Een borst- en buikriem bijvoorbeeld zorgen dat de zak beter blijft zitten voor een optimaal gebruikscomfort.

Hervé

Fietsspecialist bij Decathlon

Voor een goede hydratatie en extra energie tijdens je inspanning kun je je bidon vullen met isotone drank. 

NAAR BOVEN