Hoeveel druk moet er in mijn racefietsbanden?

Al staat de aanbevolen bandendruk vaak vermeld op de band zelf, meestal zijn die waarden slechts ter indicatie. Soms gaat het om de maximaal druk, soms om de minimale druk. Maar eigenlijk komt het erop neer dat je de druk in je banden moet aanpassen aan de omstandigheden, aan het wegdek en vooral, aan je gewicht

HOEVEEL DRUK MOET ER IN DE BANDEN VAN JE RACEFIETS ZITTEN

Druk van je racefiets banden

Veel mensen denken dat zo hard mogelijk opgepompte banden het beste rendement opleveren. Fout! Als je je banden te hard oppompt in verhouding tot je gewicht, dan presteren je banden minder goed op slecht wegdek en zal de band niet vervormen, maar gewoon op en neer botsen op de ondergrond.  Zo wordt je trapenergie veel minder efficiënt overgedragen.

STEM DE DRUK IN JE BANDEN AF OP JE GEBRUIK

Veel mountainbikers hoeven we niet te vertellen dat je de druk in je banden moet aanpassen aan de bodem. Rotsen, drassig terrein, modder... Mountainbikers passen de druk in hun banden of hun banden zelf aan aan de ondergrond waar ze op rijden.

Op de weg zijn de omstandigheden natuurlijk veel minder uiteenlopend.

Enkel baanwielrenners hebben er baat bij om heel veel druk te zetten op hun banden (10 bar of meer), maar in hun geval is de ondergrond dan ook doorgaans mooi effen.

BANDENDRUK: 10 % VAN JE GEWICHT

De algemene regel zegt dat de druk in je banden ongeveer 10% van je gewicht moet bedragen. Die regel is een vrij goede maatstaf, al zijn er natuurlijk onder- en bovengrenzen voor licht- en zwaargewichten die je kunt handhaven.

Boven de 80 kilo bijvoorbeeld is het nutteloos om je banden nog harder op te pompen. Er wordt aangeraden om je banden op niet meer dan 8,5 bar te zetten, zelfs al weeg je 100 kg.

Voor pluimgewichten die 50 kg of minder wegen is de ondergrens van 6 bar het strikte minimum. Als je minder druk op je banden zet, dan loop je het risico dat de binnenband in afdalingen gekneld raakt wanneer je een bocht neemt, of dat je sneller lek rijdt bij gaten in de weg.

Het gaat weliswaar om indicatieve waarden, die in de mate van wat redelijk is moeten worden aangepast aan de gebruiker. Afhankelijk van het soort wegdek dat je tegenkomt tijdens je tochten, kan je gerust wat spelen met die drukwaarden (0,5 bar meer of minder mag altijd).

Maar wat we eigenlijk willen zeggen, is dat je banden op 9 bar of meer zetten niets extra oplevert, wel integendeel. Het enige wat je eraan over houdt is een pijnlijke rug!

Ik weeg zelf 73 kg en pomp mijn banden op tot maximaal 7 bar achteraan en 6,5 bar vooraan. Dat volstaat voor de meeste situaties, en ik rijd zeker niet vaker lek dan het gemiddelde (één keer per jaar).

Alle vermelde drukwaarden zijn voor standaardbanden van 700x23. Voor bredere banden van 700x25 kan je gerust opteren voor 0,5 bar minder, op basis van de bovenstaande grafiek.

Hoeveel bar racefiets band

WAT TE DOEN OP KASSEIEN?

Op kasseien hebben de profs de gewoonte om tubes van 28 mm te gebruiken, voor extra comfort. Om je een idee te geven: bij zijn laatste overwinning (2013) in Parijs Roubaix reed Fabian Cancellara op tubes van 27 mm, vooraan opgepompt tot slechts 5 bar en achteraan tot 6 bar. Hij weegt 81 kg en heeft tijdens deze koers 45 km/u gemiddeld gereden.

 EEN VOETPOMP IS EEN WARE MUST!

Om je banden zo hard op te pompen zal een klein handpompje niet volstaan. Dat komt enkel van pas wanneer je lek rijdt.

Met een voetpomp met drukmeter kun je je banden zonder problemen op 7 à 8 bar oppompen.

NAAR BOVEN