logo inesis wit png

ALGEMENE FYSIEKE VOORBEREIDING, SPIERTRAINING EN GOLF: EEN VERPLICHT TRIO!

Hoe ga je goed voorbereid de golfbaan op? Nu we een tijdje geen holes meer hebben kunnen lopen moeten we onze spieren de tijd gunnen om weer te wennen aan het spelen van 18 holes. Daarom hebben we een blog geschreven waarin we uitleggen welke spieren wij het meest gebruiken tijdens het golfen en hoe we deze spieren het beste kunnen trainen. Ben je benieuwd naar onze tips? Lees verder om te ontdekken welke activiteiten jij als voorbereiding op het golfen kunt nemen!

1

ALGEMENE FYSIEKE VOORBEREIDING, WAT HOUDT DAT JUIST IN?

De algemene fysieke voorbereiding is een reeks trainingen om je spieren te versterken en te onderhouden.

Het gaat om een grondige work-out waarmee je bepaalde spieren sterker maakt. Je kan die afwerken in de fitness of op een crossfit-parcours.

2

WELKE SPIEREN HEB JE NODIG BIJ GOLF?

Bij het golfen komt de kracht uit je onderlichaam. Je bekken moet mooi roteren, waarbij je lichaam draait terwijl je armen soepel moeten blijven. Goed om weten: hoe sneller je roteert, hoe sneller je beweegt.

Terwijl je als beginner, instinctief, hard wil slaan, werken de pro's eerder aan hun rotatiesnelheid en soepelheid. Het is nutteloos om hard te willen slaan met je armen! Het is de rotatie van je bekken die voor de nodige snelheid en power zorgt.

Daarom zijn de golfers die het verst slaan ook vaak groter: ze hebben immers een groter bereik en halen zo meer snelheid...

kracht hebben om te golfen je golfspieren trainen
3

WELKE SPORTEN HELPEN JE OM JE GOLFCONDITIE TE TRAINEN?

Om te golfen heb je twee dingen nodig:

UITHOUDINGSVERMOGEN

Een baan van 18 holes is algauw 8 tot 9 km lang (en als je vaak op zoek moet naar je balletjes, doe daar dan gerust nog wat bij). En dan denk je gemakkelijk aan hardlopen, zwemmen of fietsen om aan je uithoudingsvermogen te werken. Het komt er vooral op aan over een goede algemene conditie te beschikken. Sportief wandelen, nordic walking...het zijn de perfecte sporten als aanvulling op je algemene fysieke voorbereiding.

EXPLOSIVITEIT

Wat je kracht betreft gaat het erom je spieren gericht te trainen op explosiviteit en snelheid. Powertraining is dan geen slecht idee om je spieren langer te maken...en zo ook je slagen. Golf is een asymmetrische sport, een goede houding is dan essentieel. Core- & stability-oefeningen kunnen dan ook een prima hulp zijn. Probeer eens pilates, het kan je hierbij zeker helpen!

CONCENTRATIE

Dan is er nog een essentiële eigenschap waar je als golfer aan moet werken: je concentratievermogen.

Eén baan, 18 holes, 4 uur... Tijdens die tijdspanne moet je geconcentreerd blijven en elke vorm van afleiding rondom je kunnen negeren. Yoga, pilates, meditatie, precisiesporten (zoals boogschieten) zijn dan de perfecte manier om een van de nuttigste eigenschappen als golfer te ontwikkelen.

Uithoudingsvermogen, kracht, concentratie ... wie durft beweren dat golf niet echt een sport is, denkt beter twee keer na!

DEZE TIPS ZULLEN JE MISSCHIEN OOK INTERESSEREN

NAAR BOVEN