LOPEN IN DE WINTER: 10 TIPS TEGEN DE KOU

Hardlopen heeft als voordeel dat het een verwarmend effect heeft op je lichaam. Beginner of expert, je zal de lage temperaturen kunnen verdragen, mits de juiste voorzorgen! We geven je 10 tips mee om de kou de baas te kunnen.

number_1

JE VANBINNEN OPWARMEN

Tijdens het opwarmen stijgt de lichaamstemperatuur geleidelijk en ook de spieren warmen op. De oefeningen maken de gewrichten soepeler en bevorderen de coördinatie van de loopbewegingen. Vanaf de eerste passen zullen de spieren van je onderste ledematen harmonieus en soepel bewegen.

number_2

JEZELF BESCHERMEN MET MEERDERE LAGEN

Leg dikke en zware kleding opzij! Kies voor het drielagensysteem om je echt te isoleren tegen de kou. Tegenwoordig zijn stoffen technisch en thermisch voor een optimale warmteregulering.

Laag 1 = Ademend (kleding voor warm weer).

Laag 2 = Isolerend (kleding voor fris/koud weer).

Laag 3 = Beschermend (kleding voor regen en wind).

En bij extreme koude begin je eerst met de 0-laag, namelijk thermisch ondergoed.

WAAROM THERMISCH ONDERGOED DRAGEN?

Bij koud weer hebben veel mensen de neiging om zich extra dik te kleden. Een reflex die niet noodzakelijk de juiste is, want dikke kleding zit vaak niet echt comfortabel! Om geen last te hebben van de kou kies je best kleding die transpiratie afvoert en het lichaam warm houdt.

Voor meer comfort en om warm te blijven tijdens het lopen in de winter, is de 0-laag, of het ondergoed dat wordt gedragen als “tweede huid”, een ware innovatie voor sporters. Dit aansluitende T-shirt is vervaardigd van lichte en zachte technische stoffen. Het is licht, comfortabel, ademend en isolerend en biedt optimaal draagcomfort dankzij het specifieke ontwerp, dichter of luchtiger geweven naargelang de verschillende lichaamszones. In een dergelijk T-shirt kun je gemakkelijk bewegen en wordt je lichaamswarmte vastgehouden. Bovendien vergeet je al snel dat je het draagt!

number_3

GA VOOR DONKERE KLEUREN

Donkere kleuren absorberen zonnestralen, die er altijd zijn ondanks wolken of lage temperaturen. Draag voor je trainingen een donkere loopoutfit die altijd voorzien moet zijn van reflecterende stroken (windjack, mouwloos vest, schoenen…). Ook al geeft de zon in de winter minder warmte dan in de zomer, dan nog produceren de vezels van je kleding veel warmte, vooral wanneer het erg koud is.

man-lopen-kou-kalenji
number_4

BEDEK DE LICHAAMSUITEINDEN

De plaatsen die je het best moet beschermen, zijn je hoofd, nek, handen en voeten. Wanneer het koud is, kun je immers via die “koude punten” tot wel 70% warmte verliezen. Kies je handschoenen, sokken, muts of sjaal op basis van hun isolerende eigenschappen.

number_5

DRAAG AANGEPASTE SCHOENEN

Het belangrijkste bij het lopen is om je voeten droog te houden, ervoor te zorgen dat regen of sneeuw niet in je schoenen dringt en een goede grip te hebben op een gladde ondergrond. Trailloopschoenen of loopschoenen voor de natuur of voor op de weg met geribbelde zolen en een waterdicht membraan aan de binnenkant zijn ideaal om comfortabel en veilig te lopen zonder kou te vatten.

Tip: kies je loopschoenen een maat groter dan normaal, zodat je voeten niet te krap zitten waardoor ze nog sneller afkoelen.

Voorbeeld: Kapteren loopschoenen: Deze combineren verschillende technologieën om je voeten te beschermen tegen kou en nat. De schoen houdt je voeten droog dankzij een waterdicht en ademend membraan. Hij heeft een gekartelde zool voor een optimale grip op een vochtige of gladde ondergrond. Innovatieve concepten garanderen stabiliteit en een goede demping, zowel aan de voorvoet als aan de hiel.

number_6

DRINK JUIST EN GENOEG

Wanneer je koude lucht inademt, droog je nog sneller uit. Neem water mee en drink met kleine slokjes tijdens en na het lopen. Als je lang gaat lopen, is het verstandig om ook iets te eten mee te nemen, in de vorm van een gel, glucose of gedroogde vruchten. Het is belangrijk om kleine hoeveelheden te eten, zodat je gemakkelijker verteert tijdens het lopen.

number_7

PRODUCEER WARMTE

Hoe dan? Door te eten! Gedroogde vruchten, graanrepen of energiegels zijn ideaal om mee te nemen op je looptochten. De koolhydraten of suikers die ze bevatten, worden snel verbruikt door je spier- en hersencellen om de kou te trotseren en energie te geven.

number_8

ADEM IN DOOR DE NEUS EN UIT DOOR DE MOND

Wanneer het erg koud is en er ook nog veel wind staat, is het aan te raden om door je neus in te ademen en door je mond uit te ademen. Zo wordt de koude lucht verwarmd voordat die je longen bereikt. Dat kun je beter niet doen bij een langdurige inspanning.

vrouw-lopen-kou-kalenji
number_9

LOOP IN HET BEGIN TEGEN DE WIND IN

Tegen de wind in lopen vergroot het koudegevoel. Het is aan te raden om te starten tegen de wind in, en terug te keren met de wind in de rug. Je lichaamstemperatuur stijgt wanneer je wordt voortgestuwd door de wind.

number_10

STRETCH!

Voorkom dat je te snel afkoelt door stretchoefeningen en spierverstevigende oefeningen te doen na het lopen. Op die manier herstel je sneller het warmte-evenwicht na de inspanning en vermijd je onderkoelingsverschijnselen die al snel kunnen optreden bij extreem lage temperaturen.

NAAR BOVEN