Mountainbike techniek; hoe verbeter ik mijn evenwicht?

Wij helpen je graag bij het verbeteren van je mountainbike techniek; bijvoorbeeld het balanceren op je mountainbike. 

Fietsen gebruikt en ontwikkelt drie motorische vaardigheden: het evenwicht, het sturen en het aandrijven van je fiets. Evenwicht kan worden gezien als de positie waarin alle krachten geneutraliseerd worden zodat de fietser en zijn MTB op twee wielen stabiel blijven.Vandaag richten we ons op deze vaardigheid en zien we hoe ze te verbeteren.

number_1

STATISCH EVENWICHT

Oefen erop om stilstaand je evenwicht te behouden.Op een MTB-parcours helpt dit met name om stabiel te blijven voordat je een manoeuvre doet.

Let op deze drie sleutelmomenten om je statisch evenwicht te oefenen :

DE VOORBEREIDING

Vertraag eerst zodat je de plek waar je het statisch evenwicht wil bereiken zeer traag nadert.

Om een goede plek te kiezen, zijn er verschillende mogelijkheden:een vlak terrein, op een oneffenheid in de weg of voor een helling.

Houd je pedalen nagenoeg horizontaal, met de steunvoet iets hoger dan de andere.Strek je armen en benen zodat je bekken iets boven het zadel komt.

Draai het stuur naar één kant om je steunoppervlak te vergroten, hef je hoofd en ontspan je schouders.

Mountainbike techniek statisch evenwicht

STATISCH EVENWICHT BEREIKEN

Breng je bekken naar voren op het zadel en de schouders boven het stuur. Gebruik de remmen om de fiets te doen stoppen.

Opmerking: laat op een helling daarna de remmen los.

Je steunt voornamelijk op de voet die op de voorste pedaal staat.Als je je evenwicht verliest, kan je het terugvinden door je iets naar voren of naar achteren te bewegen.

Met de schouders boven het stuur kan je gemakkelijker je zwaartepunt vooraan op de fiets houden.

Steun op het been aan de zijde waar het voorwiel naartoe gedraaid staat.Daarmee heb je een bijkomend steunpunt waardoor je gemakkelijker in deze houding blijft.

Nu heb je alle tijd om de hindernis te bestuderen of het beste traject te kiezen.

TERUG NAAR DYNAMISCH EVENWICHT

Het volstaat om de remmen te lossen en het stuur naar voren te duwen voordat je opnieuw begint te trappen om je rit verder te zetten.

number_2

EVENWICHT BEHOUDEN OP HOBBELIG TERREIN

Je kinderen houden ervan om buiten de gebaande paden te gaan en ze vermaken zich op hobbelige stukken.Wil je dat ze hun evenwicht bewaren en zo minder risico lopen op valpartijen?Hier zijn enkele tips en een spelletje om te oefenen op evenwicht.

Mountainbike techniek oefening

KLEINE TECHNISCHE OEFENING

Verrijk je familie-uitstap met een oefening voor de kleintjes.Zoek een parcours met enkele kleine hobbels.Hang een lint (markeringslint) op een hoogte van ongeveer 140 cm langs het hele parcours.Gebruik wat er beschikbaar is ter plaatse, met name bomen, om je lint aan te bevestigen.

Vraag aan je kinderen om hun hoofd steeds hoger dan het lint te houden terwijl ze hun ogen gericht houden op waar ze naartoe willen.Ze moeten hun houding op de fiets aanpassen om te slagen voor deze oefening.Om te slagen moeten ze hun benen buigen bij het klimmen en strekken bij afdalingen.

De oefening wordt gedaan aan lage snelheid zodat ze niet van de hobbels afspringen.Laat ze dit een tiental keer doen, waarbij ze steeds sneller gaan of waarbij je geleidelijk variatie toevoegt. Hierdoor leren ze vertrouwen op hun evenwicht.

Opmerking: MTB wordt gedaan in de natuur.Om het proper te houden, vergeet niet om je lint na afloop terug mee te nemen.

Mountainbike techniek spelletje
EEN SPELLETJE OM ZE TE LATEN VORDEREN

Een bekend concept bij wielerscholen is het magische vierkant, waarmee beginners hun evenwicht kunnen oefenen aan de hand van hun stuurbewegingen en snelheid. Het is zeer eenvoudig:markeer een vierkant (met kegels of elk ander voorwerp naar keuze). De fietsers mogen hun voet niet op de grond zetten of buiten het vierkant rijden.Iedereen die dat wel doet, valt af en verlaat de vierkant. De laatste die overblijft is de winnaar.
Opmerking: verklein het speloppervlak naarmate het aantal deelnemers daalt. Variant:in deze oefening krijgen de vroege afvallers weinig oefentijd (omdat ze snel afvallen), terwijl zij dit net meer nodig hebben.Je kan daarom handicaps toevoegen aan het spel:de beste moet het spel voltooien zonder te remmen, of mag een steunpunt niet gebruiken (hand of been) ... Zo kan je je evenwicht verder verbeteren en je kinderen doen vorderen in deze fietsvaardigheid.Nu moet je alleen nog maar oefenen en je tips en ervaringen op vlak van evenwicht met ons delen!

NAAR BOVEN