Wat doet een mountainbiker in het tussenseizoen?

Het ene seizoen is voorbij, de plannen voor het volgende zijn gemaakt...wat ga je nu doen? Welverdiende rust hoeft niet gelijk te zijn staan aan helemaal nietsdoen. Het tussenseizoen is immers het perfecte moment om de basis voor het volgende seizoen te leggen. Benut deze periode optimaal om je klaar te stomen!

GOED RECUPEREREN (HERSTELLEN) IN HET TUSSENSEIZOEN

Na de zware beproevingen van het voorbije seizoen is het niet ondenkbaar dat je zowel fysiek als mentaal wat uitgeput bent. Het tussenseizoen is dan het uitgelezen moment om weer op krachten te komen en nadien nóg beter te worden.

• OP FYSIEK VLAK

Bij de aaneenschakeling van inspanningen ga je onvermijdelijk uit je energiereserves putten. En daar word je moe van. Die vermoeidheid wordt nog versterkt als je na een verkwikkende zomervakantie weer aan het werk moet, wanneer de dagen korter en kouder worden, en zelfs als het winteruur weer daar is.

Een fout die velen maken is om er weer in te vliegen zonder dat hun lichaam helemaal heeft kunnen herstellen. Dat is de beste manier om in topvorm te zijn in december, maar al in februari geen fut meer te hebben. En dan valt de rest van je seizoen in het water!

Gouden regel nummer één van je tussenseizoen is dus: recupereren en nog eens recupereren!

Benut deze periode ook om eens een grondig bloedonderzoek te laten doen. Zo kan je huisarts checken of je geen tekorten hebt. Als bepaalde mineralen wat aan de lage kant zijn, geen nood: rusten, lekkere soepjes en wat aanpassingen in je voedingsgewoonten volstaan meestal om de balans te herstellen.

 

• OP MENTAAL VLAK

Het mentale speelt een heel belangrijke rol in je prestaties als fietser, zeker als mountainbiker. Je moet immers je inspanningen leren beheren en je grenzen kunnen verleggen zonder de beschermende omgeving van een groot peloton. En ook de rustmomenten zijn veel minder talrijk dan op de weg.

Zonder die mentale weerbaarheid durf je weleens het kopje te laten hangen of benut je je potentieel niet ten volle.

Naarmate het seizoen vordert en je de inspanningen aaneenrijgt, wordt je mentale kracht stukje bij beetje aangevreten en wordt het steeds lastiger om te presteren. En tegen dat je moreel op een laag pitje staat is gelukkig het tussenseizoen daar, het perfecte moment om de routine te doorbreken en je hoofd even helemaal leeg te maken.

Gouden regel nummer 2 van elk tussenseizoen is dus om ook eens een andere sport uit te proberen.

Deze regel heeft niet enkel een effect op je mentale kracht, maar ook je fysieke vormpeil vaart er wel bij. Heel wat activiteiten zijn immers complementair met mountainbiken.

Wil je wat meer weten over deze aanpak, lees er dan gerust ons bijhorende artikel over mentale voorbereiding op na.

PIJNTJES VERZORGEN EN VERHELPEN IN HET TUSSENSEIZOEN

mountainbiken in het tussenseizoen

Je hebt die kleine kwaaltjes en pijntjes tijdens het seizoen wat laten aanslepen? Weet dat pijn niet normaal is en het gevolg van een probleem of een slechte afstelling.

Het tussenseizoen is het uitgelezen moment om op zoek te gaan naar de oorzaak. Want als je die niet kent, wordt het lastig om iets aan die pijn te doen!

Ga eventueel langs bij een specialist om je te laten bijstaan, of dat nu een arts is of een mecanicien. Je moet op zoek naar de oorzaak om de gevolgen ervan te kunnen aanpakken.

Hetzelfde geldt voor kleine blessures. Heb je die wat verwaarloosd tijdens het seizoen, dan is het tussenseizoen het perfecte moment om ze gepast te verzorgen. Op die manier begin je op goede voet en op volle kracht weer aan je volgende trainingscyclus en is de kans op een geslaagd seizoen veel groter.

WELKE ACTIVITEITEN KUN JE BEOEFENEN TIJDENS HET TUSSENSEIZOEN?

Tijdens het tussenseizoen mag je je gerust ook eens wagen aan de wat meer ongebruikelijke sporten. Verandering van spijs doet eten zegt men wel eens, en bij sport is dat niet anders. Je fysieke en mentale welzijn zullen er goed aan doen.

De routine even doorbreken kan vaak helpen om je weer zin te geven in je vaste sport. De mentale moeheid van je lange seizoen zal beetje bij beetje wegebben. En die afwisseling is ook bijzonder interessant op fysiek vlak.

Je blijft actief en vult je trainingssessies op de MTB mooi aan. Oké, maar voor welke discipline kies ik?

Keuze te over. Alles hangt vooral af van je sport en niveau, je doelstellingen en je gewoonten.

Mijn advies: regelmatig sporten en...plezier maken. Ben je een echte sportfreak, dan is het tussenseizoen het perfecte moment om je eens aan een andere discipline te wagen. Hier alvast een paar voorbeelden van sporten die je kunt beoefenen tijdens het tussenseizoen:

• ZWEMMEN
Zwemmen

Zwemmen is zonder twijfel een van de sporten die je er het gemakkelijkst kunt bijnemen tijdens het tussenseizoen. Je bent immers niet gebonden aan het weer.

Let er wel op dat je crawl of rugslag zwemt, schoolslag is te vermijden. Bij schoolslag ga je je knieën immers stevig belasten en riskeer je blessures.

Als je de techniek niet helemaal onder de knie hebt, neem dan gerust een paar lessen. Zo word je snel beter en haal je alles uit je zwemtrainingen.

• HARDLOPEN
Hardlopen

In tegenstelling tot MTB en zwemmen is hardlopen geen 'gedragen' sport. Dat wil dus zeggen dat je toch wat voorzorgsmaatregelen moet inbouwen voor je eraan begint.

Beginnen met hardlopen kun je het best serieus nemen. We hebben allemaal wel een paar oude sportschoenen in de kast staan, maar vergeet deze zijn ongeschikt om te hardlopen. Fietsers blesseren zich in het tussenseizoen vaak omdat ze niet de juiste schoenen hebben om te hardlopen.

Heb je lange tijd niet meer gelopen, wissel in het begin dan af tussen lopen en wandelen. 20 tot 30 minuten volstaan ruimschoots op je eerste sessies.

Luister ook naar je lichaam: bij de minste pijn, zeker aan de knieën, moet je stoppen en je verzorgen. Vergeet ook niet te stretchen en te drinken na elke training.

• KRACHTTRAINING
Krachttraining

Fitnessen tijdens het tussenseizoen, een slimme keuze! Je blijft in vorm, en je spieren worden sterker.

In de meeste gymzalen lopen trainers rond die je alles kunnen vertellen over de nuttige oefeningen en juiste houdingen om blessures te voorkomen.

Vertel wel even welke sport je doet, zo kan hij de oefeningen daar beter op afstemmen.

Een 'slechte sport' tijdens het tussenseizoen is er niet echt, zolang je ze maar met mate doet en altijd een aantal voorzorgen neemt om te vermijden dat je blessures oploopt.

Het tussenseizoen wordt maar al te vaak verwaarloosd, nochtans kan je hier de basis leggen voor je komende sportjaar. Pak je deze periode verkeerd aan, dan ben je eigenlijk een huis zonder fundering aan het bouwen. Om verder te komen laat je je stalen ros dus best af en toe op stal!

NAAR BOVEN