Skaten, hoe leer ik dat?

Voor je kunt genieten van tochtjes op je skates op fietspaden of in de stad, moet je de basisbeginselen van deze voor sport onder de knie krijgen. Hieronder vind je enkele oefeningen voor beginners. Je leert hoe je moet opstaan, vertrekken, remmen en draaien.

number_1

HOE VERTREK JE OP SKATES?

We raden twee oefeningen aan om te leren vertrekken:

- Spreid je benen en breng ze weer bij elkaar. doe dit heel traag om je snelheid en traject onder controle te houden en je evenwicht te bewaren.

- Draai je skates 45° naar buiten en zet kleine pasjes om te stappen op je skates. langzaamaan zullen je stappen veranderen in glijbewegingen. dat is de ideale manier om te vertrekken.

number_2

OPSTAAN MET JE SKATES AAN

Om van de grond op te staan, ga je eerst op je knieën zitten (gebruik kniebeschermers). Til een voet op en zet de skate op de grond. Je knie moet naar buiten gericht zijn.

Draai daarna je bovenlichaam een kwartslag, steun op het been dat op de grond staat, sta recht en zet je andere voet op de grond.

number_3

PARALLEL REMMEN

Draai je skates tijdens het rijdenmet een korte beweging loodrecht op je rijrichting. Schuif ze schuin over de grond en hou je knieën gebogen. Let op: om naar rechts te draaien, moet je eerst een kleine bocht naar links maken voor je je skates naar rechts draait om te remmen.

number_4

REMMEN MET EEN POWERSLIDE

Breng eerst een van de twee skates naar voren. Draai daarna de voorste skate in een hoek van 90°, terwijl je de achterste skate tegen de rijrichting indraait. Steun op je achterste been terwijl je met je voorste been remt.

number_5

ACHTERUIT SKATEN

Begin vanuit stilstand, met je twee voeten parallel. Spreid je twee hielen en breng ze daarna weer bij elkaar terwijl je duwt op de voorkant van je skates. Hou je lichaamsgewicht naar vorenwanneer je achteruit aan het skaten bent. Als je deze beweging onder de knie hebt, maak dan S-bewegingen door je hielen steeds opnieuw te spreiden en naar binnen te brengen. Maak steeds grotere bewegingen.

number_6

DRAAIEN OP SKATES

Om te draaien in stilstand, plaats je eerst een skate in de gewenste richting, waarna ook de andere volgt. Voor een halve draai, maak je twee keer een draai van 90°.

Om te draaien tijdens het skaten, moet jedruk uitoefenen op je buitenste skate terwijl je met dit been kleine stapjes zet. De binnenste skate hoeft bijna niet van de grond te komen.

Om te draaien tijdens het skaten, kun je ook dezelfde beweging uitvoeren als bij het draaien vanuit stilstand. Dit werkt ook bij slaloms. Plaats eerst een skate in de goede richting, steun erop en verplaats dan ook de andere skate.

number_7

REMMEN MET EEN T-STOP

Breng een van je skates naar voren, draai je lichaam 90° (rechtervoet naar voren, lichaam naar links draaien). Buig je achterste been en plaats je skate haaks op de andere. Schuif hem schuin over de grond.

number_8

REMMEN MET EEN REMBLOKJE

Om te remmen met een remblokje, breng je een skate naar voren en plaats je je handen op je voorste knie. Hef de voorkant van je skate op tot het remblokje de grond raakt. Druk goed op je hiel tot je stilstaat.

Als je ze vaak gebruikt, verslijten skates na verloop van tijd … In onze mini-onderhoudsgids vind je tips om je skates zo lang mogelijk te laten meegaan.

Vergeet niet om skatebeschermers te dragen. Zo kun je van start gaan zonder blessures!

NAAR BOVEN