Spelregels kubb spel

KUBB is een strategisch spelletje dat de nodige precisie vereist. Maar wat is precies het doel van het spel? Hoe werkt het, en vooral, hoe kan je ermee winnen? We vertellen je alles in dit artikel. Daarna is het aan jou om de overwinning binnen te halen!

Wat is Kubb?

KUBB, wat is dat precies?

KUBB is een spel waar precisie en strategie een grote rol in spelen. 2 teams (maximum 6 spelers per team) spelen tegen elkaar, en het doel is om alle blokken (Kubbs) van de andere ploeg omver te gooien. Als dat gebeurd is, mag je op de koning mikken in het midden van het speelterrein. Gooi je die ook omver, dan heb je gewonnen! Dit spel, dat zijn origine kent in Scandinavië, is het broertje van het Finse kegelspel. Je speelt het best op een grasveld. De belangrijkste begrippen zijn precisie, concentratie, maar ook zeker teamspirit! Ideaal om te spelen met vrienden of familie, bijv. in het park.

De 4 verschillende onderdelen van een spel Kubb
Numéro 1

HET SPEL KLAARZETTEN

5 Kubbs (D) worden bij elk team op een rij naast mekaar geplaatst achteraan het speelveld, dat wordt afgebakend door de houten piketten (A). Het hele speelveld (de twee kampen samen dus) is 8 meter lang en 4 meter breed. Eventueel kan je hiervan afwijken als je met iets jongere kinderen speelt. De koning (C) wordt op het middelpunt van het speelterrein geplaatst.

Het speelterrein van Kubb
numéro 2

HET SPEL BEGINT

Elk team werpt één stok (B). Het team dat het dichtst tot bij de koning (C) gooit, zonder hem omver te werpen, mag beginnen aan de wedstrijd.

Gooi de Kubbs van op je achterlijn omver
Numéro 3

MIK OP DE ACHTERSTE KUBBS

Vanaf je achterlijn probeert team 1 met zijn 6 stokken (B) de Kubbs (D) achteraan het terrein van team 2 om te gooien. 

Kubbs terug in het veld gooien

Team 2 gooit nadien alle Kubbs die omgegooid werden terug naar het kamp van team 1. Die moeten landen tussen de middellijn en de achterlijn. Daar worden ze weer rechtgezet. Opgelet: Als je hierbij de koning omver gooit, verlies je het spel.

Kubb in het veld van tegenstander
Numéro 4

VOLGORDE VAN KUBBS OMGOOIEN

Team 2 moet nu eerst hun eigen Kubbs, die in het veld van team 1 staan omgooien. Pas nadien mogen ze weer mikken op de Kubbs op de achterlijn van team 1. Als je er niet in slaagt om alle Kubbs om te gooien die in het veld van de andere ploeg staan, mag die andere ploeg net zo ver het veld in komen, als de Kubb zich bevindt in het terrein. Vanaf dan mag dat team telkens van daaruit proberen gooien, net zo lang tot de Kubb wel wordt omgegooid.

numéro 5

WIN DE WEDSTRIJD

Het spel gaat zo - meestal voor een tijdje - verder. Tot er een team alle Kubbs van het andere team kan omgooien. Indien dat het geval is, mag dat team nu richten op de koning. Kan je die omver gooien, dan win je het spel! Valt de koning al voor je alle andere Kubbs het omgegooid, dan verlies je.

NAAR BOVEN