HOE HOUD JE JE VOETEN WARM ?

Wed'ze is het eigen ski en snowboardmerk van Decathlon.

Wed'ze is het eigen ski en snowboardmerk van Decathlon en probeert een zo goed mogelijk wintersportadvies te geven, ontdek alle tips.

Koude voeten kunnen een dagje op de skipiste al gauw verknallen. Om je voeten deze winter warm te houden, hebben wij een paar tips opgesomd. Veel wintersportplezier! 

WARME EN AANGEPASTE UITRUSTING

*Alles begint met de kousen. Kies voor een model van technische skikousen (synthetisch) die, hoewel ze dun zijn, transpiratie perfect afvoeren en je voeten droog houden. Voor koukleumen zijn zijden onderkousen ideaal voor nog meer warmte en comfort.

*Om het een beetje warmer te hebben onder je voet kan je ook zorgen voor een heuse warmtebron: verwarmende zolen. Het ultieme comfort bij het skiën!

*Met verwarmende crèmes die je bij de apotheek vindt kan je je voeten tegelijk hydrateren en ze extra opwarmen wanneer je de koude skikous aantrekt, of aan het einde van de dag.

Tip: een paar reservekousen in je tas.

GOED AFGESTELDE SCHOENEN VAN DE JUISTE MAAT

Vergeet niet dat de keuze van goede skischoenen en het juist afstellen ervan heel belangrijk is. Met zolen die dik genoeg zijn om te isoleren tegen de kou en een maat en vorm die aan de vorm van je voet zijn aangepast beschikt je over het ideale materiaal om hele dagen te skiën zonder dat je voeten het koud krijgen.

Zorg voor voldoende ruimte en steun voor je voeten: je skischoen mag in geen geval je voet knellen, in de breedte noch in de hoogte.

Wil je meer weten, heb je advies nodig? Bekijk zeker ons artikel over hoe kiezen voor goede skischoenen om het paar te vinden dat bij je past.

Wat de afstelling betreft, moet je je voeten steunen zonder ze te knellen, anders belemmer je de bloedcirculatie en krijg je ijskoude voeten.

EEN LAATSTE TIP: VOLDOENDE BEWEGEN!

Voel je dat je voeten het koud krijgen? Er gaat niets boven een beetje beweging om het warm te krijgen, want je bloed zorgt voor warmte dus dat moet je laten circuleren.

Tegelijk, of als alternatief, kan je:

– je tenen bewegen in je schoenen

– je been van voor naar achter bewegen voor je de ski’s aanbindt

– ter plaatse springen van de ene voet op de andere

– even stoppen om een lekker warme chocomelk of thee te drinken, voor je voeten en voor je eigen plezier.

Met aangepaste kousen, goed gekozen en afgestelde schoenen, en als je de tips in acht neemt, zijn koude voeten geen excuus meer om pauze te nemen. Klaar voor eindeloos skiplezier!

NAAR BOVEN